Játékdoki

Egykor szebb napokat látott játékok felújítása gyűjtőknek és apáknak...

Matchbox Saab Solstad car transporter építés

2016. március 25. 09:58 - jatekdoki

Gólya viszi a fiát...

Egy évvel ezelőtt kaptam két gondosan csomagolt Saab roncsot Tommi-tól, hogy olyan autók épülhessen belőlük, amelyek ebben a léptékben nem léteztek. Az első kérés a Saab coupé volt, amit sikerült is megépíteni. Második ötletként egy autószállító jármű építése is felmerült. Netes kutatás közben akadtam a Saab múzeum járművére, ami a tervezés során nagy segítségemre volt (kép).

mfi_last.jpg A különleges jármű nevét Robert Solstad után kapta, aki műhelyében Saabokat alakított át haszongépjárművekké. A kiindulási alap egy valóban megviselt kisautó volt, a küszöbnél eltörött a kaszni, a bal oldali tükör is hiányzott.

dscf6614.JPG

Óvatosan szétbontottam és a festék lemaratása után vékony sárgaréz lemez segítségével megragasztottam a törött küszöböt.

dscf7146_k.jpg

Maszkoló szalag segítségével feljelöltem a karosszéria vágásának vonalát.

dscf7145.JPG

Vágás után sztirol lemezzel lezártam az utasteret és összepróbáltam a már megrövidített alvázzal. A szélvédőt és a belteret szintén rövidebbre vágtam. Ezeken a képeken a hátsó ablak még csak rajzként létezett. A hátsó ajtó vonalát tapasszal eltüntettem.

Az alváz kinyúló részére három furatot készítettem, hogy a toldás ragasztásakor az epoxi befolyhasson ezekbe és kellően szilárd rögzítést adjon. A alváz nyújtásakor és szélesítésekor igyekeztem a lehető legkisebb túlméretekkel dolgozni, hogy a jármű ne legyen túlságosan esetlen. A hátsó kerekek számára szoros furatokat készítettem, majd a meglévő Matchbox tengelyeket egyszerűen kettévágtam és a helyükre toltam. Nincsen beragasztva, de tökéletesen működik, és a kerekek cseréje is bármikor megoldható.

 A plató hajlított sztirol lemezből készült, amelyre két oldalról vékony (0,6 mm-es) szintén hajlított műanyag lemezből készült szegélyt ragasztottam. A látszólag bonyolult műveletet a nagyobb ragasztási felület miatt választottam.

dscf8221.JPG

A peremek között pont annyi hely maradt, hogy az átlagos méretű Matchbox kerekei kissé szoruljanak, így külön rögzítés nélkül is a helyén marad a szállított jármű.

Parányi sztirol lapocskából és némi tapaszból pótoltam az autó visszapillantó tükrét.

dscf9047.JPG

A sárvédőket kiszerkesztettem, kivágtam és felragasztottam. Kapott két lámpa imitációt is, mert a jármű legszélesebb pontjára ezt fel kell szerelni. Ezen kívül lezártam a plató végét is egy lemez sávval, amire a hátsó lámpák és a rendszám kerülhet.

Szerkezetileg már szinte kész volt az autó, még egy parányi csörlőt készítettem a platóra. Rézhuzal, lyukasztóval kiütött sztirol lap és egy régi dinamóból kibontott hajszálvékony huzal segítségével állítottam össze.

dscf9209.JPG

A felületek több réteg fehér festéket kaptak. Az autó dekorációját visszafogott motívumokkal szerettem volna megoldani. Szinte csak fekete és fehér elemeket használtam. Céges logó is csak az ajtókra került fel. Ezúttal Tommi sem úszta meg az egyedi rendszámot. :-)

index.jpg

A lámpák és egyéb apróságok kifestése után ilyen lett:

...és a kerékcserén átesett Saab coupé társaságában:

Nahát, van még egy??? Hmmm...

dscf9230.JPG

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekdoki.blog.hu/api/trackback/id/tr378519878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tommi 2016.03.25. 22:23:01

Gyorsan megjegyezném: A harmadik már nem tőlem és/vagy miattam kerül felújításra/átalakításra, bár lennének még ötleteim... :-D

És természetesen ez is tökéletesre sikerült, mint oly sokminden, amit Doktorunk kiadott kezei közül. :-)

jatekdoki 2016.03.26. 09:49:13

@Tommi: Persze, a harmadik az saját lelet. Hiába, akit a mozdony füstje egyszer megcsapott... :-)
süti beállítások módosítása