Játékdoki

Egykor szebb napokat látott játékok felújítása gyűjtőknek és apáknak...

Alkatrészek másolása, műgyanta öntés

2017. február 07. 09:02 - jatekdoki

Korábban már volt szó az alkatrészek másolásáról. Ott a kisebb méretű elemek öntésénél megálltam, mert az összetettebb formák készítésére külön bejegyzést szántam.

Gyakori probléma, hogy egy ritkább autó megmentése érdekében hiányzó kereket, ajtót, motorháztetőt kellene készíteni a lehető legjobban utánozva az eredeti formát. Ilyen esetben a mintavételhez olyan rugalmas anyagot kell keresni, ami viszonylag komoly falvastagság esetén is átkeményedik. A hagyományos egykomponensű szilikonok legfeljebb 3-4 mm vastagságban képesek térhálósodni. A feladat megoldására a kétkomponensű szilikonokat fejlesztették ki. A szilikon és a töltőanyagok adják a fő (95%-os) tömeget, melyhez 2,5-5% katalizátort kell keverni. Az "élesített" keveréket azután 15-20 perc alatt fel kell használni (ezt az időt hívják fazékidőnek), mert a keverék ezután elég gyorsan elkezd kötni. Ezeket a mintázóanyagokat viszonylag könnyű beszerezni, bár az egy kilós kiszerelés miatt az ára nem kevés - viszont sok alkatrész másolására elegendő.

A kétkomponensű szilikont a felhasználás profiljának megfelelően kvarcliszttel töltik, amivel az egyébként igen lágy és átlátszó szilikont fehérebbé és az adagolt kvarcliszt mennyiségével arányosan egyre keményebbé teszik. A gumi ellenállását egy idegen tárgy behatolásával szemben Shore keménységben adják meg. Alacsony számnál a gumi lágy, kiváló formakitöltő képességű, viszont nagyobb tömegű gyantát képtelen megtartani, az öntvény deformálódik. Magasabb keménységnél az átkeményedett szilikon jobban tartja magát, kétrészes öntőformák esetében könnyebb a gyantafelesleget kipréselni a formafelek közül. Én jelenleg a 30-32-es Shore keménységű gumikat használom.

A munka egy eredeti, lehetőleg hibátlan alkatrész beszerzésével indul. A szilikon hihetetlen részletességgel adja vissza a mesterdarab minden karcolását, törését. Nekem szerencsém van, a gyűjtőtársak mindig ellátnak másolható minőségű alkatrészekkel, rám csak a szorgos iparosmunka marad. :-)

Első lépésben gyurmából egy sima lapot készítek. Erre fogom felépíteni a másolandó mesterdarabot támasztó tömböt, valahogy így:

Második lépésben LEGO elemekből kis keretet készítek. A gumi falvastagsága minimum 6-8 mm legyen. A gyurmába ecset végével nem árt apró mélyedéseket készíteni, ami segít a formafelek összeillesztésénél. Ilyen mély formáknál, mint amit mutatni fogok, ez nem szükséges.

dscf8577.JPG

Ezután következik a szilikon előkészítése. Az adatlapján előírt mennyiségben kell adagolni a katalizátort (2,5-5%), majd alaposan át kell keverni. A keverésnél lassú mozdulatokkal dolgozzunk, mert a folyamat során minden egyes légbuborék tönkreteheti az öntvényt. A bekevert gumi azonnal kötni kezd, ezért óvatosan becsorgatjuk a formába. Ha vékony "sugárban" sikerül öntenünk, akkor a buborékok nagy részétől sikerül megszabadulni. A szilikon betöltése után a buborékok felúsznak a felszínre. Ebben a fázisban ezt elő lehet segíteni vákuum használatával, de alacsonyabb katalizátor mennyiségével (2,5% mellett lassabban köt, több idő van a buborékok távozására) normál légnyomáson is egész jó a végeredmény. A nyers szilikont 24 órát pihentetni kell. Másnap óvatosan eltávolíthatjuk a gyurmát a túloldalról.

A fém és műanyag alkatrészek nem szoktak beleragadni a szilikonba, de a régebbi és a friss gumi találkozásánál már adódhatnak problémák. Néhány formát örökre "összeragasztottam", mire megtaláltam a megfelelő formaleválasztó anyagot. (Amúgy készen is lehet ilyen anyagot szóróflakonban kapni, de az egyszerű zsíros kézkrém is megteszi. Korábban sűrű szappanoldatot is használtam, de a krém jobb.) A művelet ugyanúgy zajlik: bekrémezem a felületet, majd előkészítem a szilikont és óvatosan betöltöm a formába. 24 óra kötés után türelmesen szétbonthatjuk a lenyomatot.

A formába nem szabad azonnal műgyantát tölteni, mert a szabad (még nem kötött) szilikon molekulák hajlamosak erősen a friss öntvényhez tapadni. Én 2-3 napot pihentetem a formát, mielőtt feltöltöm öntőgyantával.

Az öntőgyanta lehet epoxi, poliutretán vagy poliészter is. Fontos, hogy lehetőleg alacsony oldószer tartalmú, kevésbé zsugorodó anyag legyen. Még így is "eszi" az öntőformát, 5-7 öntés után a felület elkezd kiszakadozni és újra kell gyártani. Öntőgyantában nehéz tanácsot adni, mindenki a pénztárcájához mérten választhat. A profi anyagok kilónként 10-12 ezer forintba kerülnek, az olcsóbbak ennek harmadába. A szilikon és a gyanta árát figyelembe véve nem olcsó a másolat elkészítése, de sokszor megéri  a fáradságot. Ritka, pótolhatatlan alkatrészeknél pedig az egyetlen megoldás. Hétköznapi alkatrészeknél (nem átlátszó, nem hajlítható) akár az egyszerű Epokitt is tökéletesen megfelel. A szilikon felületét MINDEN öntés előtt kezelni kell formaleválasztó krémmel, akkor megóvhatjuk a fáradságos munkával előkészített öntőformánkat. A bekevert híg gyantát önthetjük is (az ilyen forma felöntőnyílást igényel, később ilyet is mutatok), vagy a krémszerű gyanták esetében fecskendővel juttathatjuk be a forma zugaiba. Ha ügyesek voltunk, 24 óra elteltével kész az alkatrész. :-)

A krémszerű epoxi nagy előnye, hogy a formával nyomás alá lehet helyezni, a felesleg szépen kitör az illeszkedések mentén és hibátlan öntvényt kapunk. Néhány példa ezek közül:

Folyékony műgyantánál - ahogy korábban is írtam - egy felöntőnyílást kell képezni, valamit helyet kell hagyni a levegő távozásának is. Nagyobb tömegű gyanta beöntésénél már igen hasznos egy kis vákuumdoboz, ami az öntvény minőségét nagyban javíthatja. Az én öntéseim vákuum nélkül készültek.

Ugyanezzel a gyantával (színezék nélkül) készült Matchbox VW dormobile tetők:

Színezett gyantából készült Matchbox RW gumik:

A műgyanta alkatrészek készítése nem bonyolult, bár nagy türelmet igényel. Ne adjuk fel akkor sem, ha elsőre nem sikerül. Magam példáján elmondhatom, hogy elég sok selejt után, de el tudtam sajátítani az alapvető fogásokat. Jó munkát, eredményes kísérletezést kívánok mindenkinek! :-)

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://jatekdoki.blog.hu/api/trackback/id/tr3212173790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

misran 2017.02.07. 14:49:55

Köszi a részletes leírást! És gratulálok a profi szinthez! Szuper! :)

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.02.07. 22:38:35

Kár, hogy tízmillió pixelesek a képek, szívesen megnéztem volna.

jatekdoki 2017.02.08. 10:50:44

@misran: Nagyon köszönöm, sok munka van benne!

TheRminator 2017.04.25. 14:01:48

Fantasztikus. Két kérdésem is volna. Doormobile tetőt rendelésre is készítesz? A másik: Bizonyára ismered a Trabant Anker lendkerekes autót.
i.ebayimg.com/images/g/7VgAAOSwuMFUfENs/s-l1600.jpg

Ilyen lámpát tudsz esetleg rendelésre önteni esetleg? 4 db kellene nekem.

jatekdoki 2017.04.25. 15:09:44

@TheRminator: A Dormobile tetőből tudok még készíteni, bár mostanában sajnos a műgyantázásra kevés időm maradt. Az Anker Trabanthoz régebben készítettem lámpakeretet és lámpaüveget is, de szerintem már elhasználódott az öntőforma. Más is kereste már, azt hiszem készítek új formákat. :-)

TheRminator 2017.04.25. 19:14:49

@jatekdoki: Nagyon örülnék, ha sikerülne!