Játékdoki

Egykor szebb napokat látott játékok felújítása gyűjtőknek és apáknak...

Alkatrészek másolása, műgyanta öntés

2017. február 07. 09:02 - jatekdoki

Korábban már volt szó az alkatrészek másolásáról. Ott a kisebb méretű elemek öntésénél megálltam, mert az összetettebb formák készítésére külön bejegyzést szántam.

Gyakori probléma, hogy egy ritkább autó megmentése érdekében hiányzó kereket, ajtót, motorháztetőt kellene készíteni a lehető legjobban utánozva az eredeti formát. Ilyen esetben a mintavételhez olyan rugalmas anyagot kell keresni, ami viszonylag komoly falvastagság esetén is átkeményedik. A hagyományos egykomponensű szilikonok legfeljebb 3-4 mm vastagságban képesek térhálósodni. A feladat megoldására a kétkomponensű szilikonokat fejlesztették ki. A szilikon és a töltőanyagok adják a fő (95%-os) tömeget, melyhez 2,5-5% katalizátort kell keverni. Az "élesített" keveréket azután 15-20 perc alatt fel kell használni (ezt az időt hívják fazékidőnek), mert a keverék ezután elég gyorsan elkezd kötni. Ezeket a mintázóanyagokat viszonylag könnyű beszerezni, bár az egy kilós kiszerelés miatt az ára nem kevés - viszont sok alkatrész másolására elegendő.

A kétkomponensű szilikont a felhasználás profiljának megfelelően kvarcliszttel töltik, amivel az egyébként igen lágy és átlátszó szilikont fehérebbé és az adagolt kvarcliszt mennyiségével arányosan egyre keményebbé teszik. A gumi ellenállását egy idegen tárgy behatolásával szemben Shore keménységben adják meg. Alacsony számnál a gumi lágy, kiváló formakitöltő képességű, viszont nagyobb tömegű gyantát képtelen megtartani, az öntvény deformálódik. Magasabb keménységnél az átkeményedett szilikon jobban tartja magát, kétrészes öntőformák esetében könnyebb a gyantafelesleget kipréselni a formafelek közül. Én jelenleg a 30-32-es Shore keménységű gumikat használom.

A munka egy eredeti, lehetőleg hibátlan alkatrész beszerzésével indul. A szilikon hihetetlen részletességgel adja vissza a mesterdarab minden karcolását, törését. Nekem szerencsém van, a gyűjtőtársak mindig ellátnak másolható minőségű alkatrészekkel, rám csak a szorgos iparosmunka marad. :-)

Első lépésben gyurmából egy sima lapot készítek. Erre fogom felépíteni a másolandó mesterdarabot támasztó tömböt, valahogy így:

Második lépésben LEGO elemekből kis keretet készítek. A gumi falvastagsága minimum 6-8 mm legyen. A gyurmába ecset végével nem árt apró mélyedéseket készíteni, ami segít a formafelek összeillesztésénél. Ilyen mély formáknál, mint amit mutatni fogok, ez nem szükséges.

dscf8577.JPG

Ezután következik a szilikon előkészítése. Az adatlapján előírt mennyiségben kell adagolni a katalizátort (2,5-5%), majd alaposan át kell keverni. A keverésnél lassú mozdulatokkal dolgozzunk, mert a folyamat során minden egyes légbuborék tönkreteheti az öntvényt. A bekevert gumi azonnal kötni kezd, ezért óvatosan becsorgatjuk a formába. Ha vékony "sugárban" sikerül öntenünk, akkor a buborékok nagy részétől sikerül megszabadulni. A szilikon betöltése után a buborékok felúsznak a felszínre. Ebben a fázisban ezt elő lehet segíteni vákuum használatával, de alacsonyabb katalizátor mennyiségével (2,5% mellett lassabban köt, több idő van a buborékok távozására) normál légnyomáson is egész jó a végeredmény. A nyers szilikont 24 órát pihentetni kell. Másnap óvatosan eltávolíthatjuk a gyurmát a túloldalról.

A fém és műanyag alkatrészek nem szoktak beleragadni a szilikonba, de a régebbi és a friss gumi találkozásánál már adódhatnak problémák. Néhány formát örökre "összeragasztottam", mire megtaláltam a megfelelő formaleválasztó anyagot. (Amúgy készen is lehet ilyen anyagot szóróflakonban kapni, de az egyszerű zsíros kézkrém is megteszi. Korábban sűrű szappanoldatot is használtam, de a krém jobb.) A művelet ugyanúgy zajlik: bekrémezem a felületet, majd előkészítem a szilikont és óvatosan betöltöm a formába. 24 óra kötés után türelmesen szétbonthatjuk a lenyomatot.

A formába nem szabad azonnal műgyantát tölteni, mert a szabad (még nem kötött) szilikon molekulák hajlamosak erősen a friss öntvényhez tapadni. Én 2-3 napot pihentetem a formát, mielőtt feltöltöm öntőgyantával.

Az öntőgyanta lehet epoxi, poliutretán vagy poliészter is. Fontos, hogy lehetőleg alacsony oldószer tartalmú, kevésbé zsugorodó anyag legyen. Még így is "eszi" az öntőformát, 5-7 öntés után a felület elkezd kiszakadozni és újra kell gyártani. Öntőgyantában nehéz tanácsot adni, mindenki a pénztárcájához mérten választhat. A profi anyagok kilónként 10-12 ezer forintba kerülnek, az olcsóbbak ennek harmadába. A szilikon és a gyanta árát figyelembe véve nem olcsó a másolat elkészítése, de sokszor megéri  a fáradságot. Ritka, pótolhatatlan alkatrészeknél pedig az egyetlen megoldás. Hétköznapi alkatrészeknél (nem átlátszó, nem hajlítható) akár az egyszerű Epokitt is tökéletesen megfelel. A szilikon felületét MINDEN öntés előtt kezelni kell formaleválasztó krémmel, akkor megóvhatjuk a fáradságos munkával előkészített öntőformánkat. A bekevert híg gyantát önthetjük is (az ilyen forma felöntőnyílást igényel, később ilyet is mutatok), vagy a krémszerű gyanták esetében fecskendővel juttathatjuk be a forma zugaiba. Ha ügyesek voltunk, 24 óra elteltével kész az alkatrész. :-)

A krémszerű epoxi nagy előnye, hogy a formával nyomás alá lehet helyezni, a felesleg szépen kitör az illeszkedések mentén és hibátlan öntvényt kapunk. Néhány példa ezek közül:

Folyékony műgyantánál - ahogy korábban is írtam - egy felöntőnyílást kell képezni, valamit helyet kell hagyni a levegő távozásának is. Nagyobb tömegű gyanta beöntésénél már igen hasznos egy kis vákuumdoboz, ami az öntvény minőségét nagyban javíthatja. Az én öntéseim vákuum nélkül készültek.

Ugyanezzel a gyantával (színezék nélkül) készült Matchbox VW dormobile tetők:

Színezett gyantából készült Matchbox RW gumik:

A műgyanta alkatrészek készítése nem bonyolult, bár nagy türelmet igényel. Ne adjuk fel akkor sem, ha elsőre nem sikerül. Magam példáján elmondhatom, hogy elég sok selejt után, de el tudtam sajátítani az alapvető fogásokat. Jó munkát, eredményes kísérletezést kívánok mindenkinek! :-)

3 komment

Nissan Silvia S15

2016. december 13. 09:51 - jatekdoki

...nőiesen

Hónapokkal ezelőtt merült fel az ötlet egy adásvétel kapcsán, hogy jó ez a Nissan Silvia kiadás, de a dekor elég valószínűtlen.

Igaz, ami igaz, ennél szebbet is el tudtam volna képzelni. Anikó, az autó új gazdája - aki maga is amatőr gyorsulási versenyző - gyakorlatilag szabad kezet adott, én pedig egy cseresznyefa virágos díszítést terveztem fehér alapon.

A festéket lemarattam, befotóztam az autót, majd kezdődhetett a grafika tervezése...

img_20160926_182205.jpg

A sakura motívum annyira egy Japánnal, mint a felkelő Nap korongja. A cseresznyevirág a mulandóságot, de egyben az újjászületést és az élet végtelen körforgását is szimbolizálja. Nekem meg amúgy is nagyon tetszett a cseresznyevirág...

Ez volt az első változat. Az autó domborulatai miatt a matrica tervezésekor egy kissé magasabbra rajzoltam a hátsó sárvédő feletti gallyat.

oldal_dekor_copy.jpg

A fa ágára az utolsó változatban még egy jégmadár is ült, mint a szerencse jelképe. :-)

oldal_dekor_copy1.jpg

Lefestettem fényes fehérrel, de annyira steril fehér lett, hogy inkább átfújtam fehér és gyöngyház keverékével, ami lágyabbá tette a megjelenését. Felhelyeztem a matricákat, kifestettem a szélvédő kereteket és a lámpákat.

A szélvédő eléggé karcos volt. Felpolíroztam és felmatricáztam, majd Templair mester tanácsára fényes, vizes lakkal kezeltem. Ettől látszólag karcmentessé vált és a szélvédőre ragasztott matricát is azonos fényességűvé varázsolta.

img_20161130_214751.jpg

 A kerekeket is kicseréltem. A tengelyek rövidítésére egy nemrég tanult módszert használtam. Apró hajlatot kell készíteni, amivel a tengely hosszúsága 1-2 mm-en belül szabályozható. Nagyon pontosan kell elvégezni a hajlítást, de működik!

img_20161130_214855.jpg

A felnik és a hátsó szárny grafit festést kapott, hogy ne legyen annyira hivalkodó. Íme a kész Silvia S15:

2 komment

'52 Hudson Convertible

2016. augusztus 28. 00:04 - jatekdoki

A Hot Wheels Hudson Hornet szemrevaló darab, bár nekem a piros-arany kombináció azért kicsit erős volt.

img_20160709_001406.jpg

img_20160709_001342.jpg

Ezt a gyönyörű vonalvezetésű autót első körben autentikusabb festésre szántam, de egy custom építő verseny apropóján végül nyitott autó készült belőle. Ez a csupa króm és acél óriás fantasztikusan jól nézett ki lehajtott tetővel. (kép)

ca14_r0016_16.jpg

A tető levágása után azért némi csalódást okozott, hogy az autónak gyakorlatilag nincs beltere. A kormány elnagyolt, a hátsó üléssor jelképes. :-(

Először a nyitott állapotban lévő tető takaróját, valamint a napellenzőt készítettem el sztirol lapból. A napellenzőt felragasztottam és a ragasztó száradása után tömítettem, csiszoltam.

img_20160716_181120.jpg

A kerekeket nem akartam kicserélni, így domborított műanyag dísztárcsákkal tettem az eredeti kerékhez hasonlóvá. A lyukasztóval kivágott korongot egy keményebb radír felületén könnyű megdomborítani. Utána finom csiszolópapírra szorítva lecsiszoltam a korong élét.

img_20160716_181107.jpg

 A beltér feljavítása a padlólemez és a hátsó üléssor beépítésével kezdődött. A fotók átnézése után az első üléssor hátuljára egy lapot is felragasztottam, ahogy az valódi autó kárpitján is látszott.Az elnagyolt kormánykereket levágtam és egy régi Matchbox kormányt illesztettem a helyére. A négyküllős kormány felső küllőjét kivágtam, majd egy félköríves elemmel is kiegészítettem, ami a kürt karja lehetett. Az utólag beépített padlólemez miatt nem lehetett a karosszériát hézagmentesen illeszteni az alvázhoz, ezért az illeszkedő felületekből egy kicsit csiszolni kellett. Ugyanebből az okból az alvázat apró csavarokkal rögzítettem a zamak öntvényhez, mert a ragasztó nem lett volna elég erős.

img_20160716_181210.jpg

Az első szárazpróba azt mutatta, amit szerettem volna látni.

Szétszedtem, a karosszériát bordóra festettem. A beltér fehér lett, az arany felületeket krómra cseréltem. Rengeteg apró részletet kellet kifesteni, díszléceket, a műszerfal elemeit, dísztárcsákat, stb. A munka élvezet volt, mert a szép öntvényen könnyű volt kiemelni a részleteket.

Végül ilyen lett az '52-es Hudson Covertible:

3 komment

Matchbox Eccles Trailer Caravan felújítás

2016. augusztus 08. 00:26 - jatekdoki

A Polistil Saab-bal együtt készült ez a lakókocsi is. Ugyanakkor kaptam Mikitől, szemmel láthatóan egy kis gondoskodásra szorult... A beltér hiányzott, a tető külső éle töredezett volt.

A festék eltávolítása után először modellező tapasszal kiegészítettem a tető szabálytalan élét.

dscf9620.JPG

Az alapszín sárga lett, fekete csíkkal (virág nélkül). A tető piros, a belső berendezés pedig zöld, mert éppen ilyet sikerült szereznem.

dscf9982.JPG

Az összeépítés rendkívül egyszerű, bár a kerék rögzítése ezen a lakókocsin már nem a "bepattintós" rendszerű volt, hanem szegecselt.

A kész lakókocsiról Miki sokkal szebb képeket készített, amit most ide idéznék, ráadásul a típus történetét is felkutatta az írásában. :-)

A hangulat kedvéért kivittem a szabadba:

2 komment

Üvegezett vitrin újafelhasznált alapanyagokból

2016. július 30. 17:58 - jatekdoki

Az eddig elkészült autóim - amit nem ajándékoztam el - papírtörlőbe csomagolva pihentek egy cipős dobozban. Ez nagyon kíméletes, de a szemnek kevésbé élvezetes tárolási mód. Amikor üvegezett tárolót terveztem, mindenképpen valamilyen újrahasznosítható tárgyat kerestem, ami illik a blog szellemiségéhez. Így akadtam rá a fából készült boros ládikákra. Ezekből a kétpalackos kivitel a legjobb, de - amint a későbbi képek is mutatják - a szimpla doboz is használható.

Ilyen dobozokat gyűjtöttem már korábban is, a kihúzható rétegelt lemez előlap helyére üveget vágtam és apróságokat tároltam bennük. Amikor már nem volt rájuk szükség, a padlásra kerültek. Most előszedtem és átcsiszoltam őket.

img_20160723_194003.jpg

A kész tárolót szemmagasságban a falra szerettem volna rögzíteni, ezért 10 mm-es rétegelt lemezből hátfalat készítettem, amire hátulról, rejtve csavaroztam fel a dobozokat. A szimpla doboz durván 100 mm széles, ezt a ritmust használtam a dobozok közötti hézagok kimérésénél is. A felső ládika felett nagyobb helyet hagytam, hogy akár nagyobb modellek is felkerülhessenek rá. Az átcsiszolt dobozokat és a hátlapot színtelen vizes lazúrral töröltem át. Több rétegben szép felületet ad, a felvitele pedig igazán egyszerű. Nem tartalmaz oldószert, a felhordáshoz használt szerszámok a lazúr száradása előtt vízzel lemoshatók.

Az üvegajtókat régi vitrinek üvegéből, a polcokat egy konyhaszekrény kibontott üvegéből vágtam. Utóbbinak egyik felülete rücskös, ami szép és praktikus is. Az érdes felületet felfelé fordítva az autók kerekei nem indulnak meg, ami bizonyos kompozíciónál előnyös lehet.

img_20160730_120838.jpg

Az üveglap vágása nem nehéz, bár egy jó üvegvágó nem árt a háznál. Én a kerekes vágóval tanultam meg dolgozni, azt szeretem. Ha valaki az üveg otthoni vágásával próbálkozna, szerezzen be egy kis üveg petróleumot is, anélkül az eredmény bizonytalan. A petróleum a vágókerék kenéséhez kell, rá kell cseppenteni, vagy bele kell mártani. Technikai segítség itt.

img_20160730_120923.jpg

A méretre vágott üveglapokat gyémánt bevonatos csiszoló lappal lesorjáztam (már ezek is olcsón hozzáférhetők a barkácsboltokban). Ez balesetvédelmi okból ajánlott. A lapokat természetesen üveges szakembertől is meg lehet rendelni. Az anyag és a vágás nem drága, de az élcsiszolás már komoly összeg is lehet.

Az előszerelés után így nézett ki:

img_20160730_091756.jpg

A polc helye egy olyan sarok lett, ahová nem tűz be a nap, de azért szem előtt van. A műanyag (ide érve a festéket is) legnagyobb ellensége a közvetlen napsütés.

Helyére szerelve üresen...

img_20160730_103856.jpg

...és berendezve:img_20160730_110517.jpg

Az elmúlt két év autói immár méltó környezetben.

Szólj hozzá!

Bud Spencer és a Szélvész Buggy

2016. július 28. 08:00 - jatekdoki

Nem tudom, volt-e olyan film a moziban, vagy a tévében, amit ne láttam volna tőle. Gyermekkorom mozibérletének legtöbb rovatába valamelyik Bud Spencer film került. Szerintem a filmtörténet egyik legkülönlegesebb karaktere volt.

Az Ő emlékére készítettem ezt a piros buggy-t, sárga tetővel... Azt hiszem ezt a választást sem kell nagyon túlbeszélnem. A típus rövid története itt.

Az alapot egy saját, harmincvalahány éves Darda másolat adta. A Szélvész márkanéven forgalmazott kisautó a magyar másolatok között szerintem nagyon jó minőséget képviselt, ráadásul némi fejlesztés is volt benne, amennyiben a rugós-lendkerekes hajtás elhagyása annak nevezhető. Jól gurult, nagyjából illeszkedett a Matchboxok méretarányához, én imádtam. A lámpái sajnos sérülékenyek voltak, cserébe viszont nagyon egyszerű volt cserélni, persze ha megfelelő donor rendelkezésre állt.

A kisautót szegecsek nélkül, összepattintva szerelték, így a szétbontása sem ördöngősség. A sárga tetőt egy másik, kortárs járműről tettem át, a hiányzó lámpákat pedig egy roncsról rekviráltam. A lámákat és a kerekek dísztárcsáit újra festettem ezüsttel. A karosszéria élénk piros lakkot kapott, a fehér csík az alváz élére került. Összességében elégedett vagyok az eredménnyel. Kivittem a kertbe fotózni, ahol aztán egy kis társaságot is kapott.

Béke veled! Már biztosan kiderítetted: az angyalok is esznek babot?

img_20160727_152730.jpg

3 komment

Polistil Saab 99 felújítás

2016. július 18. 23:52 - jatekdoki

Már elég régóta tartozom ezzel a poszttal, de mostanában kicsit kevesebb időm jutott az írásra...

A jó állapotú, ám kissé kopott és nem is túl vonzó színű autót Mikitől kaptam az egyik börze után. Rövid egyeztetés után kialakult a szín (metálkék), amit nem sokkal azelőtt sikerült kikevernem (egy Fordhoz) és mindkettőnknek tetszett. A részletek (lámpák, díszlécek, szellőzők) kiemelése most elmaradt, inkább az eredeti állapot visszaállítása volt a cél.

Sajnos már az elején elkövettem azt az amatőr hibát, hogy a kiindulási állapot fotóit valahová elkevertem, így a kezdetekről nem tudok képet mutatni. A szétfúrás is csak annyiból volt kalandos, hogy a szegecseket a gyári szerelés során elgörbítették, ami nagyon megnehezítette a korrekt bontást. Az autó alváza műanyag, így a fúrószár félrecsúszása nem lett volna kívánatos...

Alapozás után felkerült a karosszériára a már említett metálkék árnyalat.

A kerekek tengelyei beálltak, át kellett polírozni őket, hogy újra rendesen gurulhasson az autó. A hűtő és a kerekek kopott ezüstjét finom pigmentű lakkfilcből kinyert festékkel újítottam fel. Ecsettel vittem fel a felületre, némi hígítás után. Irány a gyűjtemény!

Szólj hozzá!
Címkék: Saab Felújítás

Matchbox 1965 Ford Galaxie

2016. június 13. 23:42 - jatekdoki

Az előző bejegyzésben már méltattam a '70-es évek Matchbox modelljeit, most is valami hasonlóra készülök. Az 1965-ös Ford Galaxie az egyik legszebben kidolgozott kisautó. Az arányai, a részletek egyaránt lenyűgöznek. A témában itt találhattok egy remek leírást, Joe-tól.

Az én leletem - ahogy a többi MB-55-ös - rendőrautóként tűzoltó parancsnoki autóként rótta a homokozókat.

A szétbontás és a festék eltávolítása után eltüntettem a villogó nyomát. Az 1965-ös Ford katalógusban megláttam egy gyöngy-fehér színű autót: ezt a változatot fogom elkészíteni!

87e89d0bfe16d093e42bf8987dd1dd7d.jpg

A Matchbox változat részleteiben érdemes kissé elmélyedni. Többek között megtalálható rajta a hűtőrács jellegzetes dísze is! Az első ás hátsó lámpák kialakítása is autentikus, még egy parányi Ford feliratra is futotta a csomagtartó ajtajának élén!

a10657_1965_ford_galaxie_grille_5.JPG

A tapaszolás utáni állapot:

dscf9409.JPG

A rendőrségi matricázás miatt az ajtókra és a motorháztetőre apró bordákat öntöttek, ehhez igazították a dekorációt. Ezeket a bordákat le kellett csiszolnom, valamint az autó oldalán végigfutó jellegzetes króm lécet is pótolnom kellett valahogy. Utóbbit epoxi gyantából készítettem el. A bekevert ragasztót hagytam gélesedni, majd két gyufaszál segítségével szálat húztam belőle. Ezt a rugalmas, ragadós szálat illesztettem az autó oldalához: kész is volt a díszléc. :-)

dscf9717.JPG

A kerekek kissé sportosan befelé dőltek, a tengelyek egyengetésével valamivel javult a futómű állapota.

dscf9842.JPG

A karosszéria színét fehér és gyöngyház festék keverékével sikerült beállítani. Nem mondanám, hogy elsőre jó lett, de a türelem rózsát terem.

A festés valódi megjelenése napsütésben érvényesül igazán, így a kertben is készítettem néhány fotót.

A boldog polietilén sofőr pedig elhajt az arizonai naplementébe zsebében a kemény munkával megkeresett heti bérével. 1969-et írunk. "Azt mondják, valami zenés buli lesz a hétvégén: három nap béke és zene... lehet hogy  elmegyek rá. Woodstock...lesz pár új srác az előadók között: Santana, Joe Cocker, talán érdemes lesz megnézni őket. Ezzel a kocsival nincs is olyan messze... megpakolom a csomagtartót sörrel...haha...tuti, hogy ott leszek!"

monument_valley_arizona_11-728x444.jpg

(forrás)

2 komment

Matchbox Ford Cortina Mk2

2016. május 27. 13:41 - jatekdoki

Az első ötven év...

Egyre jobban tetszenek a keskeny kerekű Matchboxok. :) Ezeknek a kerekeknek az aránya közelíti a legjobban a valóságot. A vékony acéltengely és a belső szerkezet pedig finom rugózást ad a kisautónak. A hetvenes évek elején készült darabokról már az idő és a gyermeki kezek eltávolították a sallangokat (vonóhorog, nyíló ajtók...), cserébe a börze turkálós dobozából csekély összegekért az enyém lehetnek.

A Ford Cortina második generációja 1966-ben mutatkozott be, éppen 50 évvel ezelőtt. Két-, négy- valamint ötajtós (kombi) változatban kínálták a vásárlóknak. A motorválaszték az 1,2 literestől az 1,6 literesig terjedt (utóbbi csak 1967-től volt elérhető). A Matchbox 1968-ban mintázta be a kétajtós változatot és mindhárom fő kerék változatban gyártották.

Eredeti szépségében pittlaren mutatott be egy gyönyörű darabot a gyűjteményéből. Az enyém kissé hiányos állapotban várta a feltámadást. Az ajtók és a vonóhorog mellett a bal oldali "A" oszlop is hiányzott,a jobb oldali eltört, valamint a bal oldali küszöb is beteg volt. (De hát ez katonadolog...)

A karosszériát sztirol darabokkal és műgyantával kiegészítettem, majd a ragasztó átkeményedése után lecsiszoltam.

Az oszlop megformázása után már újra kezdett autóra hasonlítani.

A nyíló ajtók pótlását - bár nagyon foglalkoztatott - egyenlőre nem tudtam megoldani, így sztirol lapból fix ajtókat készítettem. Beragasztottam és az ajtó profilját éles késsel, vonalzó mellett "belekapargattam".

dscf9618.JPG

A fényezés előkészítésénél olyan világoskék árnyalatot szerettem volna kikeverni (metál változatban), amilyen az eredeti autókon is megjelent. Rövid kísérletezgetés után kétféle körömlakkból - tekintélyes mennyiségű észter hígítóval - sikerült egy szórható lakkot kevernem.

dscf9804.JPG

A szélvédőt alaposan felmarta a rákent oldószeres ragasztó, amit valamelyik előző tulajdonos használt. Az oka is érthető: valamilyen gyártási hiba következtében az első szélvédő elállt a keret élétől. Kb. egy órás csiszolás és polírozás után sikerült eredeti formájába hoznom, de a negyven éves sztirol lapocska hajlítgatását nem vállaltam, így maradt a rés a szélvédő mellett.

A kerekek és az alváz felújítása, valamint a részletek kiemelése után összeépítettem az autót.

A szép, napos idő tiszteletére a kertben is megjárattam a kis Fordot.

Szólj hozzá!

Matchbox Ford Courier

2016. május 19. 14:00 - jatekdoki

A Matchbox 1979-ben (...vagy 1980-ban...vagy 1981-ben) kezdte árusítani Ford Camper néven, piros színben, zöld üveggel. Nem sokat bajlódtak a variációkkal. A kecses pickup hátára egy lakókocsi felépítmény került, amihez hasonló egyébként a valóságban is létezett. A kisautó történetét Joe írásából ismerem.

A modell alapja az 1977-es (második generációs) Ford Courier. A hűtőrács alakja, valamint az első és hátsó lámpák elrendezése alapján ez egyértelműnek tűnik (forrás).

1970-1979-ford-trucks-35.jpg

A kisautón, a parányi Ford embléma mellet a hűtőrácson látszik még egy korong, amit a típus a legnagyobb (2,3 literes) motorral szerelt változatai viseltek. Nem éppen rövid netes kutatás után találtam egyet:

_kgrhqz_l_e-cyne5erbpoinnyub_60_1.JPG

Ez egy későbbi évjárat, de orrán ott a jelzés!

ford-courier-emblema.jpg

Ámulatba ejtő kidolgozottság egy kisautón! A vízszintes nyíl a Ford emblémát, a felfelé mutató nyíl a kiegészítő jelvényt mutatja.

img_5804.JPG

Én egy hiányos darabot találtam, de - elmélyülve a részleteiben - azonnal megtetszett.

 A fülke tetejéről lefűrészeltem a felépítmény rögzítésére szolgáló felöntést. A tátongó lyukat befoltoztam, tömítettem. A plató kidolgozása nagyon tetszett (ráadásul valósághű), nem is értem, miért nem jelent meg pickup változatban.

dscf9410.JPG

 A hátsó lökhárító helyén is csak két csonk meredezett, ami a műanyag kiegészítést tartotta, ezektől is megszabadultam. Már látszott, hogy a hátsó lökhárítót pótolni kell.

Az autónak teljesen hétköznapi megjelenést szerettem volna adni. Az 1977-es színválasztékból egy barna árnyalatot választottam, ami illett a "melós autó" elképzelésemhez. Igazság szerint ez a szín inkább a Ford teherautóin szolgált ebben az időben. A választott árnyalat csak matt változatban volt hozzáférhető a számomra, így néhány réteg fényes lakkot is fújtam rá. Alapozás utáni állapot:

dscf9714.JPG

dscf9715.JPG

Festés után:

dscf9775.JPG

 A karosszéria festése után (közben) elkészítettem modell öntőkeret darabból a hátsó lökhárítót (középen).

dscf9774.JPG

Az alváz elejét is színre fújtam, valamint kiemeltem a lámpákat és a hűtőrácsot. Eredetileg a teljes alkatrész nyers fém színű volt, nekem is így tetszett a legjobban, így az orr-részen kívül nem festettem le az alvázat.

dscf9776.JPG

Összeépítés után az 1977-es évjáratú Ford Courier:

 Szabadban fotózva talán még mutatósabb:

 

Szólj hozzá!