Játékdoki

Egykor szebb napokat látott játékok felújítása gyűjtőknek és apáknak...

'52 Hudson Convertible

2016. augusztus 28. 00:04 - jatekdoki

A Hot Wheels Hudson Hornet szemrevaló darab, bár nekem a piros-arany kombináció azért kicsit erős volt.

img_20160709_001406.jpg

img_20160709_001342.jpg

Ezt a gyönyörű vonalvezetésű autót első körben autentikusabb festésre szántam, de egy custom építő verseny apropóján végül nyitott autó készült belőle. Ez a csupa króm és acél óriás fantasztikusan jól nézett ki lehajtott tetővel. (kép)

ca14_r0016_16.jpg

A tető levágása után azért némi csalódást okozott, hogy az autónak gyakorlatilag nincs beltere. A kormány elnagyolt, a hátsó üléssor jelképes. :-(

Először a nyitott állapotban lévő tető takaróját, valamint a napellenzőt készítettem el sztirol lapból. A napellenzőt felragasztottam és a ragasztó száradása után tömítettem, csiszoltam.

img_20160716_181120.jpg

A kerekeket nem akartam kicserélni, így domborított műanyag dísztárcsákkal tettem az eredeti kerékhez hasonlóvá. A lyukasztóval kivágott korongot egy keményebb radír felületén könnyű megdomborítani. Utána finom csiszolópapírra szorítva lecsiszoltam a korong élét.

img_20160716_181107.jpg

 A beltér feljavítása a padlólemez és a hátsó üléssor beépítésével kezdődött. A fotók átnézése után az első üléssor hátuljára egy lapot is felragasztottam, ahogy az valódi autó kárpitján is látszott.Az elnagyolt kormánykereket levágtam és egy régi Matchbox kormányt illesztettem a helyére. A négyküllős kormány felső küllőjét kivágtam, majd egy félköríves elemmel is kiegészítettem, ami a kürt karja lehetett. Az utólag beépített padlólemez miatt nem lehetett a karosszériát hézagmentesen illeszteni az alvázhoz, ezért az illeszkedő felületekből egy kicsit csiszolni kellett. Ugyanebből az okból az alvázat apró csavarokkal rögzítettem a zamak öntvényhez, mert a ragasztó nem lett volna elég erős.

img_20160716_181210.jpg

Az első szárazpróba azt mutatta, amit szerettem volna látni.

Szétszedtem, a karosszériát bordóra festettem. A beltér fehér lett, az arany felületeket krómra cseréltem. Rengeteg apró részletet kellet kifesteni, díszléceket, a műszerfal elemeit, dísztárcsákat, stb. A munka élvezet volt, mert a szép öntvényen könnyű volt kiemelni a részleteket.

Végül ilyen lett az '52-es Hudson Covertible:

3 komment

Matchbox Eccles Trailer Caravan felújítás

2016. augusztus 08. 00:26 - jatekdoki

A Polistil Saab-bal együtt készült ez a lakókocsi is. Ugyanakkor kaptam Mikitől, szemmel láthatóan egy kis gondoskodásra szorult... A beltér hiányzott, a tető külső éle töredezett volt.

A festék eltávolítása után először modellező tapasszal kiegészítettem a tető szabálytalan élét.

dscf9620.JPG

Az alapszín sárga lett, fekete csíkkal (virág nélkül). A tető piros, a belső berendezés pedig zöld, mert éppen ilyet sikerült szereznem.

dscf9982.JPG

Az összeépítés rendkívül egyszerű, bár a kerék rögzítése ezen a lakókocsin már nem a "bepattintós" rendszerű volt, hanem szegecselt.

A kész lakókocsiról Miki sokkal szebb képeket készített, amit most ide idéznék, ráadásul a típus történetét is felkutatta az írásában. :-)

A hangulat kedvéért kivittem a szabadba:

2 komment

Üvegezett vitrin újafelhasznált alapanyagokból

2016. július 30. 17:58 - jatekdoki

Az eddig elkészült autóim - amit nem ajándékoztam el - papírtörlőbe csomagolva pihentek egy cipős dobozban. Ez nagyon kíméletes, de a szemnek kevésbé élvezetes tárolási mód. Amikor üvegezett tárolót terveztem, mindenképpen valamilyen újrahasznosítható tárgyat kerestem, ami illik a blog szellemiségéhez. Így akadtam rá a fából készült boros ládikákra. Ezekből a kétpalackos kivitel a legjobb, de - amint a későbbi képek is mutatják - a szimpla doboz is használható.

Ilyen dobozokat gyűjtöttem már korábban is, a kihúzható rétegelt lemez előlap helyére üveget vágtam és apróságokat tároltam bennük. Amikor már nem volt rájuk szükség, a padlásra kerültek. Most előszedtem és átcsiszoltam őket.

img_20160723_194003.jpg

A kész tárolót szemmagasságban a falra szerettem volna rögzíteni, ezért 10 mm-es rétegelt lemezből hátfalat készítettem, amire hátulról, rejtve csavaroztam fel a dobozokat. A szimpla doboz durván 100 mm széles, ezt a ritmust használtam a dobozok közötti hézagok kimérésénél is. A felső ládika felett nagyobb helyet hagytam, hogy akár nagyobb modellek is felkerülhessenek rá. Az átcsiszolt dobozokat és a hátlapot színtelen vizes lazúrral töröltem át. Több rétegben szép felületet ad, a felvitele pedig igazán egyszerű. Nem tartalmaz oldószert, a felhordáshoz használt szerszámok a lazúr száradása előtt vízzel lemoshatók.

Az üvegajtókat régi vitrinek üvegéből, a polcokat egy konyhaszekrény kibontott üvegéből vágtam. Utóbbinak egyik felülete rücskös, ami szép és praktikus is. Az érdes felületet felfelé fordítva az autók kerekei nem indulnak meg, ami bizonyos kompozíciónál előnyös lehet.

img_20160730_120838.jpg

Az üveglap vágása nem nehéz, bár egy jó üvegvágó nem árt a háznál. Én a kerekes vágóval tanultam meg dolgozni, azt szeretem. Ha valaki az üveg otthoni vágásával próbálkozna, szerezzen be egy kis üveg petróleumot is, anélkül az eredmény bizonytalan. A petróleum a vágókerék kenéséhez kell, rá kell cseppenteni, vagy bele kell mártani. Technikai segítség itt.

img_20160730_120923.jpg

A méretre vágott üveglapokat gyémánt bevonatos csiszoló lappal lesorjáztam (már ezek is olcsón hozzáférhetők a barkácsboltokban). Ez balesetvédelmi okból ajánlott. A lapokat természetesen üveges szakembertől is meg lehet rendelni. Az anyag és a vágás nem drága, de az élcsiszolás már komoly összeg is lehet.

Az előszerelés után így nézett ki:

img_20160730_091756.jpg

A polc helye egy olyan sarok lett, ahová nem tűz be a nap, de azért szem előtt van. A műanyag (ide érve a festéket is) legnagyobb ellensége a közvetlen napsütés.

Helyére szerelve üresen...

img_20160730_103856.jpg

...és berendezve:img_20160730_110517.jpg

Az elmúlt két év autói immár méltó környezetben.

Szólj hozzá!

Bud Spencer és a Szélvész Buggy

2016. július 28. 08:00 - jatekdoki

Nem tudom, volt-e olyan film a moziban, vagy a tévében, amit ne láttam volna tőle. Gyermekkorom mozibérletének legtöbb rovatába valamelyik Bud Spencer film került. Szerintem a filmtörténet egyik legkülönlegesebb karaktere volt.

Az Ő emlékére készítettem ezt a piros buggy-t, sárga tetővel... Azt hiszem ezt a választást sem kell nagyon túlbeszélnem. A típus rövid története itt.

Az alapot egy saját, harmincvalahány éves Darda másolat adta. A Szélvész márkanéven forgalmazott kisautó a magyar másolatok között szerintem nagyon jó minőséget képviselt, ráadásul némi fejlesztés is volt benne, amennyiben a rugós-lendkerekes hajtás elhagyása annak nevezhető. Jól gurult, nagyjából illeszkedett a Matchboxok méretarányához, én imádtam. A lámpái sajnos sérülékenyek voltak, cserébe viszont nagyon egyszerű volt cserélni, persze ha megfelelő donor rendelkezésre állt.

A kisautót szegecsek nélkül, összepattintva szerelték, így a szétbontása sem ördöngősség. A sárga tetőt egy másik, kortárs járműről tettem át, a hiányzó lámpákat pedig egy roncsról rekviráltam. A lámákat és a kerekek dísztárcsáit újra festettem ezüsttel. A karosszéria élénk piros lakkot kapott, a fehér csík az alváz élére került. Összességében elégedett vagyok az eredménnyel. Kivittem a kertbe fotózni, ahol aztán egy kis társaságot is kapott.

Béke veled! Már biztosan kiderítetted: az angyalok is esznek babot?

img_20160727_152730.jpg

3 komment

Polistil Saab 99 felújítás

2016. július 18. 23:52 - jatekdoki

Már elég régóta tartozom ezzel a poszttal, de mostanában kicsit kevesebb időm jutott az írásra...

A jó állapotú, ám kissé kopott és nem is túl vonzó színű autót Mikitől kaptam az egyik börze után. Rövid egyeztetés után kialakult a szín (metálkék), amit nem sokkal azelőtt sikerült kikevernem (egy Fordhoz) és mindkettőnknek tetszett. A részletek (lámpák, díszlécek, szellőzők) kiemelése most elmaradt, inkább az eredeti állapot visszaállítása volt a cél.

Sajnos már az elején elkövettem azt az amatőr hibát, hogy a kiindulási állapot fotóit valahová elkevertem, így a kezdetekről nem tudok képet mutatni. A szétfúrás is csak annyiból volt kalandos, hogy a szegecseket a gyári szerelés során elgörbítették, ami nagyon megnehezítette a korrekt bontást. Az autó alváza műanyag, így a fúrószár félrecsúszása nem lett volna kívánatos...

Alapozás után felkerült a karosszériára a már említett metálkék árnyalat.

A kerekek tengelyei beálltak, át kellett polírozni őket, hogy újra rendesen gurulhasson az autó. A hűtő és a kerekek kopott ezüstjét finom pigmentű lakkfilcből kinyert festékkel újítottam fel. Ecsettel vittem fel a felületre, némi hígítás után. Irány a gyűjtemény!

Szólj hozzá!
Címkék: Saab Felújítás

Matchbox 1965 Ford Galaxie

2016. június 13. 23:42 - jatekdoki

Az előző bejegyzésben már méltattam a '70-es évek Matchbox modelljeit, most is valami hasonlóra készülök. Az 1965-ös Ford Galaxie az egyik legszebben kidolgozott kisautó. Az arányai, a részletek egyaránt lenyűgöznek. A témában itt találhattok egy remek leírást, Joe-tól.

Az én leletem - ahogy a többi MB-55-ös - rendőrautóként tűzoltó parancsnoki autóként rótta a homokozókat.

A szétbontás és a festék eltávolítása után eltüntettem a villogó nyomát. Az 1965-ös Ford katalógusban megláttam egy gyöngy-fehér színű autót: ezt a változatot fogom elkészíteni!

87e89d0bfe16d093e42bf8987dd1dd7d.jpg

A Matchbox változat részleteiben érdemes kissé elmélyedni. Többek között megtalálható rajta a hűtőrács jellegzetes dísze is! Az első ás hátsó lámpák kialakítása is autentikus, még egy parányi Ford feliratra is futotta a csomagtartó ajtajának élén!

a10657_1965_ford_galaxie_grille_5.JPG

A tapaszolás utáni állapot:

dscf9409.JPG

A rendőrségi matricázás miatt az ajtókra és a motorháztetőre apró bordákat öntöttek, ehhez igazították a dekorációt. Ezeket a bordákat le kellett csiszolnom, valamint az autó oldalán végigfutó jellegzetes króm lécet is pótolnom kellett valahogy. Utóbbit epoxi gyantából készítettem el. A bekevert ragasztót hagytam gélesedni, majd két gyufaszál segítségével szálat húztam belőle. Ezt a rugalmas, ragadós szálat illesztettem az autó oldalához: kész is volt a díszléc. :-)

dscf9717.JPG

A kerekek kissé sportosan befelé dőltek, a tengelyek egyengetésével valamivel javult a futómű állapota.

dscf9842.JPG

A karosszéria színét fehér és gyöngyház festék keverékével sikerült beállítani. Nem mondanám, hogy elsőre jó lett, de a türelem rózsát terem.

A festés valódi megjelenése napsütésben érvényesül igazán, így a kertben is készítettem néhány fotót.

A boldog polietilén sofőr pedig elhajt az arizonai naplementébe zsebében a kemény munkával megkeresett heti bérével. 1969-et írunk. "Azt mondják, valami zenés buli lesz a hétvégén: három nap béke és zene... lehet hogy  elmegyek rá. Woodstock...lesz pár új srác az előadók között: Santana, Joe Cocker, talán érdemes lesz megnézni őket. Ezzel a kocsival nincs is olyan messze... megpakolom a csomagtartót sörrel...haha...tuti, hogy ott leszek!"

monument_valley_arizona_11-728x444.jpg

(forrás)

2 komment

Matchbox Ford Cortina Mk2

2016. május 27. 13:41 - jatekdoki

Az első ötven év...

Egyre jobban tetszenek a keskeny kerekű Matchboxok. :) Ezeknek a kerekeknek az aránya közelíti a legjobban a valóságot. A vékony acéltengely és a belső szerkezet pedig finom rugózást ad a kisautónak. A hetvenes évek elején készült darabokról már az idő és a gyermeki kezek eltávolították a sallangokat (vonóhorog, nyíló ajtók...), cserébe a börze turkálós dobozából csekély összegekért az enyém lehetnek.

A Ford Cortina második generációja 1966-ben mutatkozott be, éppen 50 évvel ezelőtt. Két-, négy- valamint ötajtós (kombi) változatban kínálták a vásárlóknak. A motorválaszték az 1,2 literestől az 1,6 literesig terjedt (utóbbi csak 1967-től volt elérhető). A Matchbox 1968-ban mintázta be a kétajtós változatot és mindhárom fő kerék változatban gyártották.

Eredeti szépségében pittlaren mutatott be egy gyönyörű darabot a gyűjteményéből. Az enyém kissé hiányos állapotban várta a feltámadást. Az ajtók és a vonóhorog mellett a bal oldali "A" oszlop is hiányzott,a jobb oldali eltört, valamint a bal oldali küszöb is beteg volt. (De hát ez katonadolog...)

A karosszériát sztirol darabokkal és műgyantával kiegészítettem, majd a ragasztó átkeményedése után lecsiszoltam.

Az oszlop megformázása után már újra kezdett autóra hasonlítani.

A nyíló ajtók pótlását - bár nagyon foglalkoztatott - egyenlőre nem tudtam megoldani, így sztirol lapból fix ajtókat készítettem. Beragasztottam és az ajtó profilját éles késsel, vonalzó mellett "belekapargattam".

dscf9618.JPG

A fényezés előkészítésénél olyan világoskék árnyalatot szerettem volna kikeverni (metál változatban), amilyen az eredeti autókon is megjelent. Rövid kísérletezgetés után kétféle körömlakkból - tekintélyes mennyiségű észter hígítóval - sikerült egy szórható lakkot kevernem.

dscf9804.JPG

A szélvédőt alaposan felmarta a rákent oldószeres ragasztó, amit valamelyik előző tulajdonos használt. Az oka is érthető: valamilyen gyártási hiba következtében az első szélvédő elállt a keret élétől. Kb. egy órás csiszolás és polírozás után sikerült eredeti formájába hoznom, de a negyven éves sztirol lapocska hajlítgatását nem vállaltam, így maradt a rés a szélvédő mellett.

A kerekek és az alváz felújítása, valamint a részletek kiemelése után összeépítettem az autót.

A szép, napos idő tiszteletére a kertben is megjárattam a kis Fordot.

Szólj hozzá!

Matchbox Ford Courier

2016. május 19. 14:00 - jatekdoki

A Matchbox 1979-ben (...vagy 1980-ban...vagy 1981-ben) kezdte árusítani Ford Camper néven, piros színben, zöld üveggel. Nem sokat bajlódtak a variációkkal. A kecses pickup hátára egy lakókocsi felépítmény került, amihez hasonló egyébként a valóságban is létezett. A kisautó történetét Joe írásából ismerem.

A modell alapja az 1977-es (második generációs) Ford Courier. A hűtőrács alakja, valamint az első és hátsó lámpák elrendezése alapján ez egyértelműnek tűnik (forrás).

1970-1979-ford-trucks-35.jpg

A kisautón, a parányi Ford embléma mellet a hűtőrácson látszik még egy korong, amit a típus a legnagyobb (2,3 literes) motorral szerelt változatai viseltek. Nem éppen rövid netes kutatás után találtam egyet:

_kgrhqz_l_e-cyne5erbpoinnyub_60_1.JPG

Ez egy későbbi évjárat, de orrán ott a jelzés!

ford-courier-emblema.jpg

Ámulatba ejtő kidolgozottság egy kisautón! A vízszintes nyíl a Ford emblémát, a felfelé mutató nyíl a kiegészítő jelvényt mutatja.

img_5804.JPG

Én egy hiányos darabot találtam, de - elmélyülve a részleteiben - azonnal megtetszett.

 A fülke tetejéről lefűrészeltem a felépítmény rögzítésére szolgáló felöntést. A tátongó lyukat befoltoztam, tömítettem. A plató kidolgozása nagyon tetszett (ráadásul valósághű), nem is értem, miért nem jelent meg pickup változatban.

dscf9410.JPG

 A hátsó lökhárító helyén is csak két csonk meredezett, ami a műanyag kiegészítést tartotta, ezektől is megszabadultam. Már látszott, hogy a hátsó lökhárítót pótolni kell.

Az autónak teljesen hétköznapi megjelenést szerettem volna adni. Az 1977-es színválasztékból egy barna árnyalatot választottam, ami illett a "melós autó" elképzelésemhez. Igazság szerint ez a szín inkább a Ford teherautóin szolgált ebben az időben. A választott árnyalat csak matt változatban volt hozzáférhető a számomra, így néhány réteg fényes lakkot is fújtam rá. Alapozás utáni állapot:

dscf9714.JPG

dscf9715.JPG

Festés után:

dscf9775.JPG

 A karosszéria festése után (közben) elkészítettem modell öntőkeret darabból a hátsó lökhárítót (középen).

dscf9774.JPG

Az alváz elejét is színre fújtam, valamint kiemeltem a lámpákat és a hűtőrácsot. Eredetileg a teljes alkatrész nyers fém színű volt, nekem is így tetszett a legjobban, így az orr-részen kívül nem festettem le az alvázat.

dscf9776.JPG

Összeépítés után az 1977-es évjáratú Ford Courier:

 Szabadban fotózva talán még mutatósabb:

 

Szólj hozzá!

Metalcar Audi Quattro felújítás (2.)

2016. április 21. 12:56 - jatekdoki

Jóból jobbat!

Ezt a kisautót egy gyűjtő ismerősöm küldte el nekem (nagyon köszönöm Laci!), hátha pótolhatók az elkallódott alkatrészek. Ahogy ennél a típusnál lenni szokott, letörtek a lámpái és a hátsó légterelője. Egy dísztárcsa is hiányzott, talán ennek pótlása volt a legegyszerűbb faladat.

A korábbi posztban már írtam arról, hogyan másoltam le a dísztárcsát és a hátsó légterelőt. A technika csak annyiban változott, hogy a légterelő szilikon szerszáma sajnos elszakadt, ezért újra kellett gyártanom. Ha már így alakult, akkor egy keményebb szilikonból készítettem el, amivel a sűrű, kvarcliszttel töltött epoxi gyantát sokkal egyszerűbb a formába kényszeríteni. A mesterdarab (amit a forma készítésénél lemásoltam) egy Matchbox SuperKings Audi-ról származott, ezért annak rendszámtábláját örökölte. :-) A magyar másolaton csak egy évszám szerepelt.

dscf9190.JPG

dscf9191.JPG

Ugyanebből a keményebb gumiból készítettem a jellegzetes lámpacsoport formáját is.

dscf9191_1.jpg

A lámpák öntésénél a csonkot is bemintáztam egészen az alvázig. Így bármilyen törés mellett használható a másolat. Rá lehet ültetni egy részben letört konzolra, de közvetlenül az alvázhoz is rögzíthető.

A felújítás során az autót nem kellett festenem, mert az szinte hibátlan volt. A másolt alkatrészeket feketére festettem és a helyére ragasztottam. Így lett a jóból még jobb...

 

Szólj hozzá!

Matchbox Saab Solstad car transporter építés

2016. március 25. 09:58 - jatekdoki

Gólya viszi a fiát...

Egy évvel ezelőtt kaptam két gondosan csomagolt Saab roncsot Tommi-tól, hogy olyan autók épülhessen belőlük, amelyek ebben a léptékben nem léteztek. Az első kérés a Saab coupé volt, amit sikerült is megépíteni. Második ötletként egy autószállító jármű építése is felmerült. Netes kutatás közben akadtam a Saab múzeum járművére, ami a tervezés során nagy segítségemre volt (kép).

mfi_last.jpg A különleges jármű nevét Robert Solstad után kapta, aki műhelyében Saabokat alakított át haszongépjárművekké. A kiindulási alap egy valóban megviselt kisautó volt, a küszöbnél eltörött a kaszni, a bal oldali tükör is hiányzott.

dscf6614.JPG

Óvatosan szétbontottam és a festék lemaratása után vékony sárgaréz lemez segítségével megragasztottam a törött küszöböt.

dscf7146_k.jpg

Maszkoló szalag segítségével feljelöltem a karosszéria vágásának vonalát.

dscf7145.JPG

Vágás után sztirol lemezzel lezártam az utasteret és összepróbáltam a már megrövidített alvázzal. A szélvédőt és a belteret szintén rövidebbre vágtam. Ezeken a képeken a hátsó ablak még csak rajzként létezett. A hátsó ajtó vonalát tapasszal eltüntettem.

Az alváz kinyúló részére három furatot készítettem, hogy a toldás ragasztásakor az epoxi befolyhasson ezekbe és kellően szilárd rögzítést adjon. A alváz nyújtásakor és szélesítésekor igyekeztem a lehető legkisebb túlméretekkel dolgozni, hogy a jármű ne legyen túlságosan esetlen. A hátsó kerekek számára szoros furatokat készítettem, majd a meglévő Matchbox tengelyeket egyszerűen kettévágtam és a helyükre toltam. Nincsen beragasztva, de tökéletesen működik, és a kerekek cseréje is bármikor megoldható.

 A plató hajlított sztirol lemezből készült, amelyre két oldalról vékony (0,6 mm-es) szintén hajlított műanyag lemezből készült szegélyt ragasztottam. A látszólag bonyolult műveletet a nagyobb ragasztási felület miatt választottam.

dscf8221.JPG

A peremek között pont annyi hely maradt, hogy az átlagos méretű Matchbox kerekei kissé szoruljanak, így külön rögzítés nélkül is a helyén marad a szállított jármű.

Parányi sztirol lapocskából és némi tapaszból pótoltam az autó visszapillantó tükrét.

dscf9047.JPG

A sárvédőket kiszerkesztettem, kivágtam és felragasztottam. Kapott két lámpa imitációt is, mert a jármű legszélesebb pontjára ezt fel kell szerelni. Ezen kívül lezártam a plató végét is egy lemez sávval, amire a hátsó lámpák és a rendszám kerülhet.

Szerkezetileg már szinte kész volt az autó, még egy parányi csörlőt készítettem a platóra. Rézhuzal, lyukasztóval kiütött sztirol lap és egy régi dinamóból kibontott hajszálvékony huzal segítségével állítottam össze.

dscf9209.JPG

A felületek több réteg fehér festéket kaptak. Az autó dekorációját visszafogott motívumokkal szerettem volna megoldani. Szinte csak fekete és fehér elemeket használtam. Céges logó is csak az ajtókra került fel. Ezúttal Tommi sem úszta meg az egyedi rendszámot. :-)

index.jpg

A lámpák és egyéb apróságok kifestése után ilyen lett:

...és a kerékcserén átesett Saab coupé társaságában:

Nahát, van még egy??? Hmmm...

dscf9230.JPG

2 komment