Játékdoki

Egykor szebb napokat látott játékok felújítása gyűjtőknek és apáknak...

Tri-ang Austin (FF K140) teherautó 1/25 felújítás 1. rész

2015. február 02. 12:59 - jatekdoki

Típustörténet és festés

Nem éppen Matchbox léptékben készült a Tri-ang Hi-Way Jumbo teherautó, amiről ez a post szól. Egy internetes aukción botlottam bele és napokig nézegettem a romjaiban is nagyon karakteres darabot. Nagyon szerettem volna megszerezni és eredeti állapotába helyreállítani.

Amikor végre kézbe vehettem és alaposan átnéztem szegény jószágot, akkor látszott igazán, mennyire rossz állapotban van. Mindkét tengelye, sőt még az alváza is eldeformálódott, ami egy ilyen erős felépítésű modellnél a nehéz gyermekkor egyértelmű jele. A szélvédő első pillantásra úgy tűnt, hogy hiányzik, de szerencsére csak levált a fülke tetejéről, ahová ragasztással rögzítették.

7637_2_big.jpg

(forrás: Bertók Zoltán, Vatera)

Az angol gyártó 1929-1977 között gyártott a kor színvonalának megfelelő igen szép játékokat. Ezt a teherautót a Hi-Way Jumbo sorozatban adták ki 1966-67-től. Egy Austin (FF K140) 7 tonnás teherautó volt az alap, amit szerintem egészen szépen és arányosan másoltak. Az alváz döbbenetesen precíz, a főtartók és a rácsos merevítés nagyon részletes. A hátsó sárvédőket egybeöntötték az alvázzal, az elsők a padlólemez részét képezik és külön öntvényen kaptak helyet.

dscf2837.JPG

(forrás: saját fotó)

Az alváz univerzális volt, többféle felépítménnyel (billenő és fix platós, tartály, tejes, lószállító) készítették. (forrás: http://www.triang.nl/Hiway.htm ) Én a fix platós változatot szerettem volna helyreállítani, az oldalfal magasító kérdését nyitva hagytam…

A kerekek erős öntvény kengyelbe fűzött vastag acéltengelyen forognak. A tengely egyik vége félgömbfejű, a másikat a futómű összefűzése után kissé zömítették. Ezt a „dudort” a kerék mellett, óvatosan lereszeltem, így a tengely kicsúszott a helyéről. Következő lépésben a fülke padlólemezét távolítottam el. Mint korábban írtam, e lépés nélkül nem lehetett volna megmenteni a szélvédőt. A szegecsek viszonylag könnyen megadták magukat és kiemelhettem az agyon gyötört üveget. Ez egyébként egy vákuumformázott átlátszó műanyag lap, amit valamilyen oldószeres ragasztóval a fülketetőhöz ragasztottak. Sok eladó járgányon láttam leválva, még a jobb állapotúaknál is. Alapos mosás után végignéztem a tennivalókat:

  • a karosszériáról a festék maradékait le kell maratni,
  • az elgörbült alvázat ki kell egyengetni,
  • az eredeti színében újra kellene festeni,
  • a tengelyeket és
  • a szélvédőt ki kell egyengetni,
  • a hiányzó hűtőrács és a lámpaüvegek pótlása.

A festék eltávolítása az öntvény méretei és tagoltsága miatt elég körülményes volt. A padlólemezt belülről fehérre festették, gondolom azért, hogy némi derengő világosság azért legyen benne (amúgy teljesen üres, ülések, műszerfal nincs). Ez a festék még a Kromofágnak is visszabeszélt, de rövid kézitusa után azért megadta magát.

A váz a kaszni felénél, az üzemanyag tartály vonalában erősen lefelé hajlott, ráadásul eléggé el is csavarodott a bal oldala. Először satuba fogva óvatosan a csavarodást korrigáltam. Szerencsére az eltelt 47-48 év dacára a spiáter nem tört, hanem szépen visszaállt az eredeti helyzetébe. Utána egy sík falapra pillanatszorítóval lefogattam és addig feszítettem, amíg ki nem egyenesedett. Az alváz gerinctartóját egy kis, kézi lángforrasztó pákával melegítettem. Ezt a melegítést a magam megnyugtatására végeztem (nehogy eltörjön), de őszintén szólva egy ekkora fémtárgyat nem igazán lehetett átmelegíteni. Lényeg, hogy sikerült és az alváz végre újra egyenes lett.

dscf3032.JPG

(forrás: saját fotó)

A festésnél az eredeti, sötétzöld színt jónak találtam. A cég eredetileg élénk színeket is használt ezeknél a típusoknál, találtam élénk pirosat, világoskéket és velőtrázó citromsárgát is. A zöld illett legjobban az autó karakteréhez.

35.jpg

(forrás: www.oldclassiccar.co.uk)

A padlólemez eredetileg belül fehér volt, ezen nem változtattam. A fülke belül semmilyen részletet nem tartalmaz, ezért a fehér belső kiemeli az áttetsző lámpákat és a fülke szélvédőjének is kellemes hátteret ad.

dscf3204.JPG

dscf3206.JPG

(forrás: saját fotó)

Az acél tengelyek egyengetése satuban indult, itt a durva görbületeket kihoztam belőle, majd egy egyenesre vágott akác fakockán kalapálva egyengettem tovább.

A szélvédőhöz, mint minden 40 évnél öregebb műanyag alkatrészhez, nagyon körültekintően nyúltam. Először szerettem volna az anyag lágyulási pontját megtalálni, ezért forrásban lévő vízbe mártva próbáltam lágyítani. „B” terv a hajszárító/hőlégfúvó volt, de azokkal már esetleg kárt is okozhattam volna. Végül elég volt a forró víz, a műanyag lap engedelmesen viselkedett. Az idők során - gondolom a napfénytől - a műanyag kissé összezsugorodott, ezen sajnos már nem tudtam segíteni.

A következő post a hiányzó alkatrészek pótlásáról fog szólni.

Szólj hozzá!
Címkék: Austin Tri-ang

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekdoki.blog.hu/api/trackback/id/tr607133105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása