Játékdoki

Egykor szebb napokat látott játékok felújítása gyűjtőknek és apáknak...

Matchbox Ford Zephyr 6 felújítása...

2015. július 27. 09:30 - jatekdoki

...régimódi módszerekkel és stílusban

Ezt a kisautót kifogástalan műszaki állapotban, ám rettenetesen leharcolt festéssel sikerült megszereznem egy játék turkálóból. Ahogy megláttam, azonnal éreztem, hogy ezt a Fordot meg kell mentenem. Ilyen régi Matchbox még nem volt a kezem alatt, ezért nem kapkodtam vele, próbáltam alaposan megismerni ezt a darabot. Az öntvény természetesen kifogástalan minőségű, a feliratok és különböző karosszériaelemek vésése zavarba ejtően szép. Kifogástalanul rugózik és takaros beltere is van.

dscf6370.JPGdscf6371.JPG

A típus ismertetését és a Matchbox változat nagyon alapos történeti áttekintését megtaláljátok Joe-nál. Mindig ámulatba ejtett, hogy a MB milyen gyorsan követte a piacon megjelenő autókat. Az említett típust a Ford 1962-ben kezdte el gyártani és 1963-ban már szerepelt a Matchbox kínálatában. Az idézett postban persze nem látszik az autó belső szerkezete, ami magyarázná a kiváló rugózást. Én szétkaptam, íme:

dscf6801.JPG

A remek rugózást a felfüggesztésnek köszönheti: a tengelyek egy hosszanti nyílásban elmozdulhatnak a rugalmas műanyag laprugó ellenében. Nem rossz egy ötven éves kisautótól!

dscf6803.JPGdscf6806.JPG

Az alváz felújításakor régimódi stílusban jártam el. Fémből készült, de fekete festék takarta. Úgy gondoltam, hogy láthatóvá kellene tennem a fémet.

dscf6804.JPG

A festéket óvatosan lemostam acetonmentes körömlakk lemosóval. Kritikus művelet volt, mivel a műanyag kerekeket nem lehet eltávolítani. Amikor a fekete festék lejött, akkor polírpasztával alaposan megdolgoztam. A zamak öntvény szép lassan kifényesedett. Fogpiszkálóval, fültisztítóval finomítottam rajta, majd felpolíroztam a tengelyek végeit és a kerekeket is. A vonóhorog sajnos letört (így vettem), ezért a csonkot eldolgoztam. Engem nem zavar a hiánya...

dscf6815.JPGdscf6816.JPGdscf6817.JPG

Az autó felújításánál tépelődtem kicsit a színeken. Az eredeti szín egy kékeszöld árnyalat volt. A jármű korára tekintettel hajlamos lettem volna az eredeti színt alkalmazni, de szívesen kipróbáltam volna valami izgalmasabbat is. Megosztottam a kételyeim Joe-val, aki a friss színek használatára bátorított: piros legyen, fehér tetővel. Oké, legyen!

Ha már az alany ilyen régi, akkor a festési technika is legyen "oldszkúl". Egy olyan eljárást poroltam le amit régen használtak a modellezők. Bátran ajánlom azoknak a lelkes felújítóknak, akik igényes felületet szeretnének, de egyenlőre nincs lehetőségük festékszóró pisztolyra és kompresszorra. A módszer leírva igen egyszerű: két rétegben felviszem a megfelelő hígítású festéket a felületre, az egyes rétegek között természetesen legalább 24 óra száradási időt hagyva. A második réteg száradása után nagyon finom, vizes csiszolópapírral felpolírozom a felületet, ez eltünteti az ecsetnyomokat és hullámokat. Én egy karosszéria tisztításban megkopott 1200-as papírt használok, az már nem olyan "harapós". Az ördög persze a részletekben lakozik... A festéknek megfelelően hígnak kell lennie, hogy szépen terüljön, a gyári állapotú festék (Revell, Humbrol, Modell Master, stb.) túl sűrűk ehhez. Kis kísérletezés után kialakul, ki milyen festékkel tud és szeret dolgozni. Egy nem túl vékony ecsettel, először a keresztben, nyugodt mozdulatokkal felviszem a festéket, ekkor még látszanak az ecsetvonások. Majd merőleges irányban szintén felviszek egy réteget. Ettől a barázdák általában szépen összefolynak. A második réteg száradása után vizes csiszolópapírral simára polírozom a felületet, majd a teljes száradás után kap egy záró festést, hasonló technikával. (Kis kitérő: ezt a módszert használtam már Rájen SIKU VW-jének helyreállításakor is. Ott az ok igen egyszerű volt: az a zöld árnyalat csak katonai rejtőszínben létezik a kereskedőknél, az pedig mindig matt. Fényes festéket kevertem hozzá, de szórással így is matt felületet adott volna. Két rétegben vittem fel a festéket ecsettel, így a durva pigment szemcséknek volt idejük lesüllyedni a réteg aljára. Felpolíroztam és lelakkoztam.)

Komoly próbatétel volt a hűtőrács környékének festése. Először nem is akartam festeni, csak szépen felpolírozni a lökhárítókat és a rácsokat, lámpákat. Kitartó próbálkozásom ellenére sem sikerült az erősen tagozott részeket egységes fényre hoznom, így kapott egy réteg ezüst festést. Voltak olyan helyek, ahová nem is lehet ecsettel benyúlni, csak a fogpiszkáló hegyére vett piros vagy ezüst festéket lehetett befolyatni.

A kis Ford visszatért közénk:

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekdoki.blog.hu/api/trackback/id/tr637653200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pittlaren · http://matchboxaddikt.blog.hu/ 2015.07.27. 20:53:48

Remek ez a piros/fehér összeállítás! Ha választanom kellene az eredeti vs. piros/fehér variáció között, simán az utóbbit favorizálnám.

jatekdoki 2015.07.28. 00:48:14

@RÁJEN: Köszönöm! :-)

@pittlaren: Köszönöm! Joe hozzáértését dicséri, de persze nekem is nagyon tetszik. Megbarátkoztam a régi RW Matchboxokkal, bár az én gyermekkoromból kimaradtak. Kedves darabok, lesz még pár a blogon...