Játékdoki

Egykor szebb napokat látott játékok felújítása gyűjtőknek és apáknak...

Saab 9000 Coupé

2015. október 12. 07:00 - jatekdoki

Matchbox Saab 9000 sedan átépítés

A Matchbox a 70'-es, 80'-as években nagyon gyorsan reagált a piacon megjelenő új típusokra, illetve a kiállításokon bemutatott koncepció autókra. Sok olyan különleges autóból lett Matchbox termék, amiből aztán nem készült sorozatgyártásban egyetlen darab sem. Természetesen a fordítottja is előfordult: nem figyeltek fel egy-egy különleges darabra, pedig igen szemrevaló lett. A mai alany is egy ilyen különlegesség.

Tommi megkért rá, hogy egy romos Matchbox Saab 9000 Sedan-ból készítsem el a kétajtós coupé változatot. Mivel nem sok létezik belőle, ezek a referencia fotók alapján kezdtem el a munkát (forrásuk itt):

6604554239_e7ccdd6735_o.jpg6604553971_28b1786b2a_o.jpg

Első pillanatban nem ismertem fel a meghatározó különbségeket, de Tommi végig segítette a munkát, így átlendített a kezdeti tanácstalanságomon. Négy ajtó helyett két hosszabb ajtó, a csomagtérajtó és a különleges szín lett a három meghatározó jellegzetesség.

A kiindulási állapot ilyen volt:

dscf6612.JPGdscf6613.JPG

Szétfúrás után festékmarás következett, majd elkészítettem sztirolból a csomagtérajtót. Az arányokat igyekeztem pontosan kijelölni, hogy ez a különleges autó felismerhető legyen. Az ajtó belső élét a majdani szélvédő ívének megfelelően kissé homorúra reszeltem. Ezt persze később, az ablak illesztésekor csiszoltam be a pontos ívre.

dscf7098_1.JPG

A következő - sokkal nehezebb feladat - a szélesebb ajtónyílás kialakítása volt. Körülnéztem a kortárs Matchbox-ok között, mert gyanítottam, hogy az egy időben és egy szellemben tervezett modellekben az alkatrészek is hasonlóak lehetnek. Meg is találtam... egy Mercedes 500 SEC személyében. Szegényt nagyon rossz állapotban találtam, de az ajtói menthetőek voltak, ráadásul ugyanazzal a mechanikával működtek, mint a Saab esetében. Az első próba ígéretes volt. Szépen illeszkedett és fel tudtam jelölni az oszlopok vágáshoz szükséges méreteket.

dscf7097.JPG

A fűrészelés során a lombfűrészbe ékszerész lapot fogtam be, hogy a vágásrés a lehető legkisebb legyen.

dscf7102.JPGdscf7103.JPG

A fűrészelt élek eldolgozása után epoxival beragasztottam a visszarövidített oldalpaneleket.

dscf7106.JPG

A pótlás jól sikerült, ezután tapaszolással kiegészítettem az ajtók élét, eltüntettem a néhai hátsó ajtók nyomait, illetve a Mercedes ajtók profilját átalakítottam a Saab ajtók profiljára. (A bordát két kartondarab segítségével építettem fel késtapaszból.) Az ajtók pozícióját az ajtópánt finom hajlításával állítottam be.

dscf7112.JPGdscf7115.JPG

A következő lépés a szélvédő átalakítása volt. Óvatosan lefűrészeltem a hátsó ajtó széles üvegét és a kisebb ablak méretére vágtam, majd a megfelelő szögben visszaragasztottam. Vágni kellett továbbá a szélesebb ajtónyílás miatt az oldalüvegekből is. Lecsiszoltam a hátsó ablakok osztását és felpolíroztam a látható felületeket. Alapozó festés után így nézett ki a szárazpróbán:

dscf7124.JPGdscf7125.JPG

Az alapozó sok apró hibát előhozott, így néhány alkalommal meg kellett ismételnem. Tapasz segítségével kialakítottam a hátsó ablakok keretét.

dscf7143.JPG

Ezzel a kaszni el is készült, következhetett a festés. A mintául szolgáló autó egészen mély bordó színű, a díszlécei, hűtőmaszkja is ezt a színt kapták. Az oldalán és a lökhárítókon egy vékony piros csík fut végig. Az alapszínt észter alapú festékkel fújtam rá, szépen közelített az eredeti árnyalathoz, bár ez a vaku miatt nem érvényesül a képeken.

dscf7783.JPGdscf7784.JPG

A finom részletek és a piros csík felfestéséhez készítettem egy "tűhegyű" ecsetet. Ezzel szépen ki lehetett húzni a lámpákat és a hajszálcsíkot is. Olyan helyeken, ahol a piros csík a sima felületen haladt át, apró, párhuzamos barázdát húztam éles faragókéssel, így a piros festék nem futott szét a felületen. Másik trükk, hogy a nagyon stabil észter bevonatra enamel típusú festékkel festettem, így a felesleg visszatörölhető volt.

dscf7813.JPG

Az aprólékos festés kiterjedt a kerekekre is, valamint az ajtópanelek belső oldala a kárpit színéhez illő bőr színt kapott. Az alváz festésénél a betűk tetejét kicsit visszatöröltem ecsettel, így még jobban hasonlít az eredeti megjelenésre.

Íme a végeredmény:

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekdoki.blog.hu/api/trackback/id/tr527880150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.10.12. 14:08:31

Huhh, az nagyon fúrta az oldalam, hogy az ajtókat hogyan oldottad meg! Respect.

jatekdoki 2015.10.23. 21:36:59

@Sam. Joe: @Tommi: @jewdi76: Nagyon köszönöm! Tomminak a szakmai segítséget, nektek pedig a biztatást!