Játékdoki

Egykor szebb napokat látott játékok felújítása gyűjtőknek és apáknak...

Norman Dewis és a "Jabbeke Jaguar"

2015. december 14. 07:00 - jatekdoki

Belgium, 1953. október, 173 mérföld/óra (~277 km/óra)

Őrület! Beülni egy 1350 kg-os, elöl-hátul dobfékkel felszerelt autóba és majdnem 280 km/h-ig hajtani...ez minden bizonnyal túl van a bátorságon. Ezen a módosított Jaguar xk120-on nem voltak légterelők, szárnyak, ráadásul a kor színvonalának megfelelő, mai szemmel nézve nagyon egyszerű gumiabroncsokon futott. Szerintem, a tervezők minden óvatossága ellenére sem volt több, mint 50% az esélye, hogy a sofőr élve túléli a rekordkísérletet. Túlélte, ő és és az autó is. Utóbbit a jelenlegi tulajdonos 5500 órás munkával restaurálta és a szuper Jaguar most a kiállításokat járja. Normann Dewis 95 éves és köszöni, jól van. Az ő közvetlen tanácsai segítségével sikerült az autó belső részleteit a lehető legjobban helyreállítani.

Úgy gondoltam, hogy megépítem ezt az autót, részben a kísérlet tiszteletére, részben pedig a műszaki kihívás miatt. Az alapot a Matchbox Jaguar xk120 adta, ami az eredeti autó szép és arányos másolata. Sokáig nézegettem a fényképeket és az autóról írt hiteles cikkeket, mire sikerült minden részletét rögzítenem magamban. A tennivalók sora hosszú volt. A hátsó kerékívek burkolása, az elő és hátsó lökhárító és a rendszámok eltávolítása, a lökhárító csonkok kiépítése, az utastér és a szélvédő helyének burkolása, a kabintető beépítése, az első lámpák átalakítása, panelvonalak és a motorháztető réseinek átvésése, a csomagtér fedelének átalakítása...huh!

A szélvédő nélküli roncs szétbontása után becsiszoltam és beragasztottam a hátsó kerekek burkolatát. 1,5 mm-es sztirol lappal befoltoztam a szélvédő és a lökhárító számára kialakított részeket, majd tapasszal kiegészítettem a hiányzó részeken. Lefűrészeltem a hátsó lökhárítólat és az éleket lecsiszoltam. Ekkor még a rendszámtábla megvolt, de később ezt is lecsiszoltam a lámpákkal  és irányjelzőkkel együtt.

dscf8280.JPGdscf8281.JPGdscf8279.JPG

Munka közben láttam, hogy az eredeti autó kissé kilógó kerekei semmiképpen nem fognak beférni a burkolt karosszéria alá, így a hátsó nyomtávot keskenyebbre kellett vennem. Az alváz bántóan egyszerű rögzítését lereszelve a tengelyeket szépen ki lehetett emelni. Első lépésben a kerék mellett található villás felöntéseket reszeltem vékonyabbra. Bátran dolgoztam, hiszen a kész autóval már nem szándékozom lépcsőről ugratni...:-) Az eredeti tengelyt kicseréltem egy hústűből készített, rövidebb alkatrészre. Jobb oldalon látható a módosított hátsó tengely. A kerekekből is csiszoltam, a tengely körüli nyakból és a kerék futófelületéből együttesen kb. 1-1 mm-t távolítottam el.

dscf8278.JPGdscf8277.JPG

Az alváz után a kaszni részleteit vettem kezelésbe. A legnehezebb feladat az utastér burkolása volt. Az eredeti autón - jó érzékkel - a szélvédő eltávolítása után leburkolták az ülések feletti nyílást a légellenállás csökkentésére. Itt persze nem álltak meg, a sofőr fölé Malcolm Sayer aerodinamikai mérnök javaslatára egy vitorlázó repülőgép plexi kupoláját építették be, ami tovább javította a szerkezet légellenállását. A burkolatnak szánt 1 mm-es sztirol lapot türelmesen becsiszoltam úgy, hogy felülről pontosan illeszkedjen, de ekkor még egyenes volt. A hajlítási élek feljelölése után melegen megformáztam, majd az ajtók felső ívéhez igazítottam. Ez leírva sem hangzik egyszerűnek, jó néhány órányi munka volt vele. A beragasztás után előrajzoltam a fülketető körvonalát és némi szerencsétlenkedés után kivágtam. A vezető ülése feletti burkolat nyitható volt, ennek pántolását szemlélteti a piros színű, húzott sztirol szál. Az autó bal oldalán egy fényes kupak is látszott, ezt bőrlyukasztóval készítettem 0,5 mm-es lapból. (A leírások szerint a kissé nagyétkű 3442 cm3-es motor igényeinek megfelelően beépítettek egy tartalék üzemanyag tartályt, valószínűleg annak a töltőnyílása lehetett.)

dscf8297.JPG

Az átalakítás leginkább izgalmas része számomra a zamak öntvény vésése volt. Rengeteg olyan részlet látszott a képeken, amit a Matchbox verzión teljesen érthető okból nem mutattak meg. A rendszámtábla lecsiszolása után valahogy folytatni kellett a csomagtér fedelének a vonalát, újra kellett vésni az ajtók éleit. Gyorsacél esztergakésekkel dolgoztam, simán forgácsolta a lágy fémet.

dscf8301.JPG

Az eredeti modellből kiszerelték a lámpákat és a burkolatokból légbeömlőket készítettek, ami a fékek irányába továbbított levegőt. Levéstem a három osztású díszt a lámpáról és rácsozattá alakítottam (itt szerencsére jó vastag az öntvény). A lökhárító rögzítőcsavarjait meghagyták, én is így tettem, A helyüket a tapaszolásba fúrt és rögzített 0,5 mm-es piros műanyag stiftek mutatják. A hűtőrács egy részét a hatalmas torlónyomás ellen lemezzel burkolták, én tapasszal mintáztam meg a kiegészítést.

dscf8294.JPG

A hátulja is kapott a csavarokból, valamint jól látszik a kivésett csomagtér ajtó vonala.

dscf8296.JPG

A motorháztető szellőzőit is türelmes munkával véstem rá az amúgy sima felületre. A szürke maszat az alapozó, amit azért kentem a vésések helyére, hogy lássam egyáltalán a szerszám nyomát.

dscf8295.JPG

A buboréktető elkészítése sokáig foglalkoztatott, bár a megoldás végig az orrom előtt volt. Olyan gyógyszeres csomagolásokat kerestem, amik félgömb vagy ellipszoid alakúak voltak. Hamarosan találtam is olyant, ami méretében és formájában tetszett (a képen legtávolabb eső forma volt a legjobb).

dscf8303.JPG

Az eredeti kupolát is hőformázással készítették. Ez nagyon szellemes eljárás: a hőre lágyítható műanyag lapot két vastag, nyomásálló acél lap közé csavarozzák. majd felmelegítik és a lapok közé forró vizet/gőzt/levegőt préselnek. A felső lemez nyílásának megfelelően egy buborék kezd felfújódni. Amint elérte a kupola a megfelelő méretet, a nyomást megszüntetik és kész is a kabintető. Az aerodinamika annyira elsőbbséget élvezett a sofőr kényelmével szemben, hogy Norman Dewis számára egy speciális ülést kellett készíteni, mert különben nem fért volna el a kabintető alatt.

Még egyszer átnéztem a részleteket, majd zsírtalanítottam és átfestettem az alapozóval. Az alapozó megmutatott pár illesztési és csiszolási hibát, ezeket festés előtt javítottam.

Az autó színe a fényképeken feketének látszik, de a napfény mellett készített képeken mély zöld színe van. A megfelelő árnyalatot fekete és mohazöld színek 1:1 arányú keverékével állítottam elő. Ezek fényes festékek voltak, így a színnek "mélysége" is lett.

dscf8313.JPGdscf8314.JPG

Készítettem két dísztárcsát is, 0,5 mm-es sztirol lapból. Lyukasztóval kivágtam, majd egy kemény radír tetejére nyomva, ecset végével finoman kidomborítottam.

dscf8312.JPG

Az autó kevés díszítő elemet tartalmazott. Azt a néhány króm alkatrészt lefestettem és beragasztottam a kabintetőt. Elkészült a "Jabbeke Jag":

Utóirat: Egyik este fél szemmel néztem egy autós-felújítós műsort a tévében. A két műsorvezető egy korszerű, elektronikával segített angol szuper sportkocsit próbált 270 km/h fölé gyorsítani. Úgy rémlik, az utas 240-nél kezdett sikítani, a sofőr 270-nél...szóval Norman Dewis és a Jaguar teljesítménye - 62 év távlatából is - bámulatos.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekdoki.blog.hu/api/trackback/id/tr808123612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.12.14. 09:58:50

"Gyorsacél esztergakésekkel dolgoztam..."
Nincs több kérdésem! 8-)
Ez egyértelműen makettezés.

jatekdoki 2015.12.14. 12:54:27

@Sam. Joe: Remélem ez dicséret. :-) Több oka volt, hogy ezt a modellt választottam: az egyik legerősebb a technikai kihívás volt. Ha megtanulok zamakot vésni, akkor sokkal több részletet tudok az autón megjeleníteni úgy, hogy közben a játék eredeti karaktere is megmarad.

wmormo 2015.12.17. 19:58:11

Nagyon szép munka és igen részletes! Gratulálok!