Játékdoki

Egykor szebb napokat látott játékok felújítása gyűjtőknek és apáknak...

Matchbox Snow-Trac ST4 felújítás

2015. július 31. 07:00 - jatekdoki

A kemény külső bogár lelket takar...

Bár a blogon még nem szerepelt munkagép, én mégis nagyon vonzódom a különböző traktorokhoz, vontatókhoz és más különleges szerkezetekhez is. Kisebb (1:65 körüli) dimenzióban talán kevesebb az olyan karakteres darab, mint a Matchbox Snow-Trac.

A modell eredetije a Snow-Trac ST4, amit egy svéd cég, a AB Westerasmaskiner gyártott Lars Larsson mérnök tervei alapján, 1957-től. A tervező igen leleményesen a Volkswagen bogár alkatrészeiből (motor, műszerfal, gombok, kapcsolók és lámpák) építette meg a könnyű, alumíniumfülkés gépet. A hajtást egy fokozatmentes variátoron keresztül oldotta meg, amivel a gumírozott lánctalpas jármű könnyedén manőverezhetett. A variátor egy igen szellemes, módosítható átmérőjű ékszíjtárcsa. Segítségével a lánctalpas jármű autószerűen vezethető maradt, ez is hozzájárult a típus sikeréhez. Érdemes megnézni a működését szemléltető rövid videót.

A 40, illetve később az 54 lóerős gép 7 személyt tudott szállítani. A motor a megfelelő súlyelosztás miatt a jellegzetes orrban foglalt helyet. A könnyű, de mozgékony gép igen népszerű volt a sípályák környékén, a 1972-es téli olimpián Sapporo-ban kisebb flottát állítottak szolgálatba a japánok. Használták Európában, de Kanadában is, sok száz példánya futott világszerte. Még katonai változata is létezett, sőt a sivatagban is alkalmazták egyes, átalakított példányait. 1981-ben, a VW bogár gyártásának leállítása után sajnos az ST4-es gyártását is beszüntették, hiszen motor nélkül maradt. 24 év alatt közel 2300 példány készült belőle. Élvezetes vezetési élménye miatt ma is sokan tartanak kedvtelésből ilyen járművet és időnként megmozgatják őket a havas lejtőkön.

A Matchbox változat szerintem szépen adja vissza az eredeti jármű arányait. A gyűjtői oldalakon kutatva annyit tudtam meg róla, hogy 1960-ban jelent meg n°35 sorszámmal, de később a 35B jelet kapta, mert a katalógusban más modelleknek adta át a helyét.

A vörös színét (ami egyébként autentikusnak mondható) nem változtatták meg a gyártás évei alatt. Pár apró módosítás azért történt:

  • 35B-1: a fülke teljesen sima oldalán fehér betűs Snow-Trac matrica látható. Ez a legkorábbi változat.
  • 35B-2: felirat nélküli külső, teljesen sima oldal lemezekkel.
  • 35B-3: ezen a változaton a Snow-Trac név a fülke oldalára felöntéssel készült, de ez is vörös színt kapott (az én változatom is ilyen).
  • 35B-4: ezen a korábbi, öntött betűk álltak, de fehér helyett szürke lánctalppal készült.

A tengelyek eleinte csak sima furatokon keresztül futottak az alvázon át, későbbi változatoknál egy kis felöntéssel kiszélesítették a tengelyek és az alváz kapcsolatát a tartósság érdekében. Változtattak a sárvédő belső élének kialakításán is, ide egy apró borda került, ami az alvázhoz illesztette a felépítményt.

Az én példányom a jellegzetes fehér lánctalpak nélkül, kopottan érkezett hozzám.

dscf6372.JPGdscf6373.JPG

A festés hiánya nem okozott volna problémát, de a talpak pótlásán törnöm kellett a fejem. Egy másik projekt kapcsán gumírozott görgőket kerestem és ezért szétbontottam egy kidobott asztali nyomtatót. A nyomtatóban pedig sok egyéb kincs mellett találtam egy éppen megfelelő bordásszíjat is. Az első próba meggyőző volt:

dscf6364.JPGdscf6365.JPGdscf6366.JPG

A szegecset lefúrtam, majd a fülke festését lemarattam. Alapozás után az eredeti vörös színt festettem vissza rá. A többi alkatrész tisztítása után hozzáláttam a talpak elkészítéséhez. A gumi alkatrészek ragasztása elég nehezen ment, az optimálisnak tartott oldószeres kontakt ragasztó egyáltalán nem fogta meg. A toldás alá apró gumilapokat erősítettem, hogy a ragasztási felületet valahogyan növelni tudjam. Végül egy agresszív, oldószeres epoxival sikerült a ragasztás. Sokat kínlódtam, mire a kissé olajos felületű szíjat sikerült valahogy megragasztanom.

dscf6897.JPGdscf6901.JPG

A Snow-Trac újra menetkész, irány a havas lejtő!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekdoki.blog.hu/api/trackback/id/tr137659760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása