Előre szólok: ez a poszt hosszú lesz! :-)
A gyűjtőtársak között egy decemberi levélben szaladt körbe Andris ajánlásával ez a videó (ezúton is köszönöm). Lehman Keen autóversenyző saját 911-es Safari autójával hasít gyönyörű erdei utakon. A rövidfilm, melyet a Porsche Club of America készített, kiváló zenével és fantasztikus képekkel kényezteti a nézőt.
Bár nem vagyok fanatikus Porsche rajongó, nagyon szeretem őket, néha át is alakítok egyet-egyet...Ez az autó lenyűgözött, azonnal tervezgetni kezdtem egy hasonló modell építését. Rengeteg képet mentettem le a videóról, hogy lehetőleg az összes részletet meg tudjam figyelni. Kiváló referenciát találtam az építésről Leh Keen instragram oldalán, valamint itt.
Az alapot egy börzén vásárolt Matchbox K-70 Porsche 911-es jelentette. Mindene kopott volt, hiányzott a motorháztető is, de alapvetően menthetőnek tűnt.
A felújítást a jellegzetes motorháztető kialakításával kezdtem. Ha ez nem sikerül, akkor kár folytatni...Először befoltoztam a motortér nyílását. Így persze nem nyílik, viszont remekül zár. :-) A ragasztó száradása és az élek körbecsiszolása után elkezdhettem felépíteni a légterelőt. A Safari változatnál a szárny szélesítései hiányoznak, ezért valamivel egyszerűbb elkészíteni. Persze az egyszerűbb összesen 7 alkatrész felhelyezését jelenti, a hűtőrács nélkül. A folyamat képekben:
Felrajzoltam a hűtőrács és a szárny kontúrjait és felragasztottam az első elemet.
Becsiszoltam a légterelő felső lapját, később a két alkatrész közötti háromszög alakú lyukat sztirol lappal lezártam.
A légterelő felső élére felragasztottam a függőleges nyúlványokat és tapasszal összedolgoztam a belső éleket. A hűtőrács 0,6mm-es lapból készült, a bordákat egy árral karcoltam rá (ezt csak a kész autón fotóztam le).
Az autón hangsúlyos látványelem az első lámpasor. Először sztirol lapból elkészítettem a lámpák kissé nagyobb méretű kontúrját, amelyet egy kis gyurma támaszték segítségével felragasztottam a karosszériára. Ennek a sablonnak a segítségével tapaszból megformáztam a lámpákat. 3-4 nap száradási idő után az anyag átkeményedett. Ekkor finoman leválasztottam és formára csiszoltam.
A lámpasor lencséit egy bőrlyukasztó segítségével készítettem el. Ezeket festés után ragasztottam fel a helyükre.
A karosszéria következő eleme a visszapillantó tükör volt. A fotók alapján készítettem el ezeket is műgyantából. Egy kúp alakú szerszámot kb 7-8 mm mélyen gyurmába nyomtam és a helyére Epokitt-et töltöttem. 24 óra kötés után a gyurma sablon eltávolítottam és a tükrüket becsiszoltam a képeken látható formára. Tűreszelővel az ajtó ívéhez igazítottam és felragasztottam.
A lökhárítók kiegészítéseit és az alvázvédő borítást réz huzalokból és réz lemezből forrasztottam. Ezen a képen a nyers forrasztás látható. Tűreszelővel és finom csiszolópapírral a forraszanyagot visszacsiszoltam.
A réz lemezt formára vágtam és a kerethez forrasztottam. A lemezen keresztül apró csavarral rögzítettem az alvázhoz.
A hasmagasság emelését a kerekek cseréjével oldottam meg. Az eredeti 911-es kereke 17 mm-es, míg a 944-es 19 mm-es kerekeken fut. Kicseréltem és a változás számomra elegendő volt.
A tengelyeket egy vékony "keret" tartja a helyén, ez idővel, az autó súlya alatt elhajlik. Az új kerekeket bepróbáltam, de mélyen visszahúzódtak a karosszériába. Jó tartású sztirol lapból laprugókat készítettem és a néhai szegecs helyén keresztül felcsavaroztam őket. Így már feszesen állt a talpán és a hasmagasság is arányos lett.
Az gyári beltér eléggé gyenge kidolgozottságú. Eltávolítottam az üléseket és egy hasonló léptékű, szebben kidolgozott belsővel pótoltam. Eredeti állapotában:
A bukókeret vastag réz huzalból készült. Pontos illesztés után furatokban rögzítettem.
A látszó részeket feketére festettem. A műszerfalat is, bár azon már megjelenik a Leh Keen által választott Carrera mintás kárpit is, ahogy az üléseken és az ajtókárpitokon.
A szélvédő felújítása a kopások vizes csiszolásával és polírozásával viszonylag egyszerűen ment. Ilyen volt:
Ilyen lett (a sárgulást sajnos nem lehet eltávolítani):
Sajnos a jellegzetes hátsó lámpatest egyik vége törött volt.Az ép rész alapján gyorskötésű epoxival kiegészítettem és formára csiszoltam. A festés után alig látszott a kiegészítés. Erre amúgy még az eredeti Porsche feliratot is elkészítettem, de az átlátszó matricalapon, az áttetsző műanyag háttér mellett pont semmi nem látszik belőle. (Azért megnyugtató, hogy ott van...:-D)
A felniket fehérre festettem, az apró részleteket (belső kárpitokat, műszerfalat, lámpákat) kifestettem.
Irány a természet! Még sok ilyen videót kérünk, Leh!