Börze utáni baráti találkozón kaptam Balázstól egy kopott Fordot. Szabad kezet kaptam, bármilyen festéssel elkészíthettem a felújítását. Mivel éppen NASA-val kapcsolatos terveim voltak, egy Neil Armstrong szolgálati autó ötlete ugrott be elsőként.
Ez a nagyszerű űrhajós 1949-től repült pilótaként, az X-15-ös kísérleti repülőgéppel több sebességi és magassági rekordot is megdöntött. 78 bevetést teljesített a koreai háborúban. 1962-től a NASA beválogatta az űrhajós programjába. Ez jó választás volt, kivételes fizikai és mentális képességeinek köszönhetően több esetben mentette meg társai életét. A Gemini-8 parancsnokaként egy meghibásodott irányító fúvóka miatt a kabin gyors forgásba kezdett. A fellépő erőhatások és a szokatlan terhelés miatt egy átlagos ember elvesztette volna az eszméletét. Armstrong higgadtan visszavette az irányítást és hibátlan landolást mutatott be. Ekkor ragadt rá a "Jégparancsnok" becenév. A Gemini program a holdraszállást készítette elő, így az abban elért sikerei után talán nem is lehetett kérdéses, hogy az Apolló programban is helyet fog kapni. Sőt, 1969. július 20-án először lépett a Hold felszínére. Itt is meg kell jegyeznem, hogy a leszállóegység számítógépe többször leállt a landolás közben, de Armstrong kézi irányítással biztonságban letette a járművet, mindössze 20 másodpercnyi üzemanyag tartalékkal. Ha valakinek kötélből voltak az idegei, akkor ő lehetett az. Az Apolló-11 útjáról rengeteg izgalmas részletet lehet olvasni a neten.
Az autó kopott festéssel és kissé megtört tetővel került hozzám.
A szétbontás, festék eltávolítás könnyen ment. A tető egyengetése szerencsére sikerült, a korosabb zamak öntvények egyszerű töréssel szoktak reagálni a felújítási törekvéseimre.
Az egyszerű, fényes fehér festés fölé a NASA-val és az Apolló programmal kapcsolatos dekorációt választottam.
Az amerikai zászló a NASA gömbbel, a Holdra szálló sas és a feliratok szerintem egyszerűek, mégis ünnepélyesek.
A megkopott króm fóliát (zselés lefolyótisztítóba áztatással) eltávolítottam az alvázról, így visszanyerte az eredeti fekete színét. A szélvédőt felpolíroztam és vízbázisú lakkal visszaadtam a csillogását.
Számomra nincs még egy mondat, ami annyira Armstrong lényéből fakadt volna, mint ez:
„Houston, itt a Nyugalom Bázis. A Sas leszállt.”