Játékdoki

Egykor szebb napokat látott játékok felújítása gyűjtőknek és apáknak...

Matchbox K-10 SuperKings Scammell Contractor felújítás

2016. január 21. 15:55 - jatekdoki

A Scammel márka története szinte a brit autógyártással egyidős. Innovatív, elpusztíthatatlan teherautókat készítettek a watford-i üzem 1988-as bezárásáig. A Scammell Contractor a cég egyik legsikeresebb fejlesztése volt a '60-as években (egyik forrás szerint 1964-ben kezdték el gyártani). 240 tonnás vontatási képességével a mai napig tiszteletet parancsol. A civil változatot 240-600 lóerő közötti Cummins, Rolls-Royce, Leyland illetve AEC motorokkal szerelték. Opcionálisan turbófeltöltővel, hogy nagyobb tengerszint feletti magasságban is megbízható erőtartalék legyen a motorban. Túlmelegedés ellen hatalmas hűtőrendszerrel látták el, ami a hadsereg kedvelt vontatójává tette. A katonai verziók Közel-Keleten teherrel (40-60 tonnányi harckocsival), 52°C-os hőségben is megbízhatóan működtek. Különleges hajtáslánc segítségével extrém egyenletlen terepen is használhatták. Civil alkalmazásban nagy terhek (mozdonyok, vasúti kocsik, ipari létesítmények) mozgatására használták. Már a tervezéskor megjelent az a törekvés, hogy a belső piacokon kívül a nagy amerikai teherautó gyártókkal is fel tudja venni a versenyt a saját értékesítési területeiken.

A Matchbox SuperKings Scammell Contractor karakterében és részleteiben is szépen jeleníti meg ezt a vontatót. Eredetileg hatalmas csőköteget szállított (K-10) és elég valószínűtlen színben pompázott. Nem mondom, hogy nem lehet rózsaszín vontatót találni, de azért ezen a ponton kissé elszabadult a tervezők fantáziája. :-)

Már egy ideje gyűjtögettem a különböző mértékben hiányos darabokat. Decemberben sikerült megvennem az utolsó roncsot, ezután kezdődhetett a munka.

dscf8442.JPG

 Szétbontás után kiválogattam a szükséges alkatrészeket.

dscf8455.JPG

A festék elmaratás ezúttal okozott némi fejtörést. A harsányabb rózsaszín darabot egészen más eljárással festették, mint a metál színűt, valamint a pótkocsit. A metál árnyalatú nem oldódott be a szokásos oldószerekbe, kromofágot kellett bevetnem, amit egyébként nem használok.

Amíg a kaszni a festékmaróban ázott, addig átválogattam/kicseréltem a kerekeket. Nem lett teljesen egységes, de legalább a teljes szerelvényre jutott belőlük. Az ezüst festés felújítottam.

dscf8619.JPG

Szintén egyszerű menet volt a rakományrögzítő villák (szép magyar szóval: rakoncák) felújítása. Egyiket óvatosan kiegyengettem, a másik remek állapotban volt. Testors acél színű festékkel festettem át őket.

dscf8621.JPG

Hihetetlen, de ezen a modellen még különálló, fém öntvény volt a kipufogó. A kasznira merőlegesen kellett befűzni, majd függőleges helyzetbe állítva az alváz stabilan a helyén tartotta. Sajnos az egyetlen kéményem vége sérült volt, ezt rézhuzalból pótoltam. A huzal átmérőjének megfelelő fúróval befúrtam a kipufogó dobba, majd a ragasztó kötése után egységes színűre festettem.

dscf8620.JPG

A pótkocsi vonószemének pótlása sem volt nehéz. Szintén rézhuzalból készült, a hurok belső végére egy ón gömböt forrasztottam. Így nem tud kicsúszni, viszont mozgatható és elfordítható maradt.

dscf8602.JPG

A szín kiválasztásakor valami komolyabb árnyalatot kerestem, így esett a választásom a bordóra. Ekkor már eldőlt, hogy erdei rönkszállítóként támad fel, a rönk színéhez pedig ez (is) illett. (A képen már a helyére illesztettem a kiegyengetett kürtöt és a szélvédőt.)

dscf8617.JPG

Végső megjelenésében az autó erejét és elpusztíthatatlanságát egy hatalmas rönk rakománnyal próbáltam illusztrálni. Ezeknek a járműveknek (és sokkal gyengébbeknek is) gyakori felhasználói voltak a nehéz terepen dolgozó erdészetek. A USA keleti partjának óriás cédrusainak és Douglas fenyőinek védelem alá helyezése előtt ilyen szállítmányok indultak a fűrésztelepekre (ez valószínűleg egyetlen faegyed lehetett, amit szállítható méretűre daraboltak, forrás itt).

logging_truck_parade.jpg

Mai szemmel nézve hihetetlen dimenziók ezek (forrás).

136.jpg

A témánál maradva egy hatalmas keleti cédrus fa gallyazásánál gyűjtött ágból készítettem el a rakományt. Az örökzöldek ágrendszere rendkívül lassan fejlődik, ezért a modellezés világában kedvelt anyag. Ez egy alsó ág volt, szinte a fával egyidős, mégis alig 4 cm az átmérője. Joe Corgi teherautójának feljavításakor is ilyen fának a gallyaiból dolgoztam.

Az ágnak megkerestem azt a szakaszát, ami átmérőben illeszkedett a rakoncák közé, majd egy finom fogazású fűrésszel méretre vágtam. A laza kérget ledörzsöltem róla és egy réteg színtelen lazúrral átfestettem.

Az összeállított teherautó néhány részletét még kiemeltem (lámpák, Scammell felirat).

A végeredmény:

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekdoki.blog.hu/api/trackback/id/tr718264956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása