Kopott kedvenceink legelkeserítőbb hiányossága, ha a kerekről elvesztek a gumik. A 40+ korú járműveknél ez már gyakran megesik. Néhány esetben a pótlás egyszerűbb, mint gondolnánk. Én kétféle alapanyag forrást ismerek: a tömítés szaküzletet és a kidobott nyomtató alkatrészeket (pl. tonerek). :-)
Korrekt pótlást tudunk készíteni, ha a hiányzó gumi szabályos körszelvényű (ún. tórusz) volt. Ebben az esetben lemérjük a felni külső átmérőjét és a gumiabroncs magasságát. Utána keresünk egy olyan tömítéseket áruló szaküzletet, ahol O-gyűrűket is árulnak. Ezeket a műszaki gyakorlatban rengeteg helyen használják, igen kemények és ellenállók, a mi céljainknak tökéletesek. A tömítés darabonként 20-40.-Ft. A méretvételhez annyi tanácsot adnék, hogy a gyűrűk keménysége miatt az 5-6mm-es felnik esetén tized pontosan kell mérni, viszont a nagyobb, 8-10mm-es felniknél már 3-5 tizeddel kisebb gumit célszerű választani, hogy rendesen a helyén maradjon.
Mutatok néhány pótlást, bár a járművek még eredeti állapotukban vannak a képeken. Az oka egyszerű: csak akkor kezdem el az időigényes felújítást, ha már minden alkatrész rendelkezésre áll.
Ha az eredeti gumi inkább téglalap szelvényű volt, akkor másik módszert választok. Régóta gyűjtögetem az üres tonereket. Ezekben általában igen jó minőségű, gumírozott görgők szolgálnak, amelyek kiszerelése nem nehéz. Először meg kell vizsgálni, hogy a gumi felületet egyáltalán el lehet-e távolítani (sok esetben rávulkanizálják a tengelyre). Ha alá tudunk nyúlni valamilyen hegyes szerszámmal, akkor nyertünk! Csak egy sík lapon hengerítve szabályos szeleteket kell vágnunk, és a helyére illeszthetjük az abroncsokat.
Ezekből 1/40-es Mini Cooper abroncs lesz.
Hot Wheels Corvette Stingray gumik pótlása nyomtatóból kiszerelt görgő segítségével. A felnik melletti műanyag tengelyről származó palástból vágtam őket. A kép hátterében látható görgő a vulkanizált típus volt. Látszik, hogy le kellett tépni az acél tengelyről, ezért mérethiányos lehet. Csak akkor használok ilyent, ha semmi másból nem tudom pótolni az adott méretű abroncsot.
Különleges futófelületek pótlásához is elsősorban az e-hulladékot használom. A korábban postolt Matchbox Snow Trac futófelületét is egy kidobott asztali nyomtató bordásszíjjából készítettem el.
A bonyolult, mintázott futófelületű gumikat kétkomponensű szilikonból lehet reprodukálni. Sokszor próbáltam már, de a gumiba gumit önteni nagyon nehéz. Az alkalmazott katalizátor időnként a sablon molekuláit is sikeresen kötésbe hívja, így a polcomon több összegyógyult öntvény várja a szebb jövőt.
Ha rájövök a megbízható másolási technikára, akkor mindenképpen megírom. :-) Addig nem marad más, mint kitartóan keresgélni a roncsok között megfelelő abroncsok reményében.